Zondag 19/09/2021

Gamerecensie

Recensie 'Assassin's Creed III: Liberation': topfranchise laat steekje vallen op Vita

Topreeks 'Assassin's Creed' heeft ook een exclusief spel voor de PlayStation Vita, en daarover hebben we goed en slecht nieuws. Het goede is dat de actie niet moet onderdoen voor de grote broers op de tv-consoles, het slechte is dat het verhaal nogal aanmoddert en de uitwerking van de missies beter had gekund.

De gebeurtenissen spelen zich voornamelijk af in Louisiana tussen 1765 en 1780, in dezelfde periode dat Connor in 'Assassin's Creed III' tekeergaat in de noordelijker gelegen gebieden rond Boston en New York. De hoofdrol is weggelegd voor sluipmoordenares Aveline de Grandpré, een dochter van een rijke blanke handelaar en een zwarte slavin. Haar strijd tegen de Tempeliers is vaak ook een strijd tegen de slavenhandel, in een periode waarin Spanje en Frankrijk bakkeleien over de heerschappij over koloniale gebieden.

Outfits
De periode is dus alleszins erg interessant, ook al omwille van het onderwerp slavernij, een grote smet op de Amerikaanse geschiedenis. 'Liberation' doét er ook effectief wat mee, aangezien Aveline naast haar sluipmoordenaarspakje ook een slavenoutfit of een sjieke jurk kan aantrekken. Je kledij bepaalt inderdaad vaak hoe mensen je behandelen, en verkleed als slaaf kan Aveline zich gemakkelijk onverdacht gedragen door een bezem boven te halen of een kist te versjouwen. Als nette dame kan ze zich dan weer mengen in de beau monde, of haar charmes bovenhalen om wachters rond haar bevallige vingers te winden. En zoals het een echte rijke betaamt, kan je ook wachters omkopen. Vergis je echter niet: ook als dame is Aveline meedogenloos, of hoe omschrijf je anders iemand die gifpijltjes uit haar fancy parasol schiet? Snel lopen of over daken hollen kan bijvoorbeeld weer niet in de damesjurk, waardoor de keuze van je outfit bepaalt op welke manier je missies kan aanpakken. Erg interessant, al voelden we ons toch het meest op ons gemak als meedogenloze sluipmoordenaar.

Avelines drie gedaantes hebben trouwens een apart beruchtheidsniveau: wanneer je als dame streken uithaalt die niet door de beugel kunnen, worden er pamfletten opgehangen met je beeltenis. Wachters merken je zo sneller op, maar in je slavenplunje kan je die affiches dan weer van de muren trekken, waardoor de beruchtheid van je ander personage afneemt.

undefined

Vertrouwd
Ubisoft zegt met 'Liberation' de échte 'Assassin's Creed'-ervaring naar een draagbare console te hebben gebracht, en daar is het inderdaad in geslaagd. Naast de hoofdmissies heb je traditiegetrouw ook zijmissies, en Aveline moet qua sluipmoordenaarsvaardigheden niet onderdoen voor haar collega's Altaïr, Ezio en Connor. De actie van 'Liberation' voelt bovendien erg vertrouwd aan, en lopen door de straten en over de daken van New Orleans, of ploeteren door de zompige moerassen van de 'bayou': het verloopt allemaal even vlot. 'Liberation' draait op dezelfde engine als 'Assassin's Creed III', en het vechten werkt dan ook zoals in die game, met een afweer- en aanvalsknop, een toets om door een verdediging te breken en een knop voor langeafstandsaanvallen. Een nieuwigheidje is de mogelijkheid om via een 'kettingaanval' meerdere wachters tegelijk uit te schakelen.

Bugs
Verder zien de beelden van 'Liberation' er alweer prima uit, al gaat er technisch hier en daar al wel eens iets mis. Zo stonden we eens bij een gebouw waar het dak rustte op onzichtbare gevels, of moesten we een poster van de muur trekken die tussen twee kisten bleek te hangen en dus onbereikbaar was. We hebben ook eens enorm lang in het moeras zitten dolen omdat het icoontje dat aangaf waar we naartoe moesten, foetsie bleek. De vrij aanwezige achtergrondmuziek hebben we ook maar wat stiller gezet.

Minpunten
We hebben echter twee grotere problemen met 'Liberation': enerzijds de duffe manier waarop het verhaal wordt verteld, anderzijds de wijze waarop de opzet van de 'grote' 'Assassin's Creed'-games werd vertaald naar de draagbare Vita. Dat tweede kan voor een groot stuk aan ons liggen, maar het hangt alleszins samen met het eerste. Zo moet je bijvoorbeeld geregeld vrij ver lopen naar een bepaald punt, waarna een filmpje volgt met weinig bevlogen dialogen, en je de opdracht krijgt om opnieuw vrij ver te lopen. Op ons tv-scherm hebben we met zoiets eigenlijk weinig problemen, maar op de Vita lijkt een halve minuut lopen opeens enorm lang. De straten van New Orleans bruisen dan nog met leven, maar in het moeras valt er toch maar bijzonder weinig te beleven, wat vrij vervelend is wanneer je je Vita even ter hand neemt voor een snel spel tussen de soep en de patatten.

Foefjes
Verder heeft 'Assassin's Creed: Liberation' nog wat kleinere minpunten, zoals enkele onderdelen waarin je gebruik moet maken van de aanraakgevoelige achterkant of zelfs de camera van het toestel. Wie verzint zoiets toch? Het aanraakscherm vooraan komt echt goed van pas om bv. je kaart of wapencirkel op te roepen, maar de meerwaarde van brieven te openen door je vingers over voor- en achterkant tegelijk te bewegen, ontgaat ons toch compleet. En waarom vragen de makers je in godsnaam je camera op een felle lichtbron te richten? We stonden zo nogal belachelijk met de console onder een lamp te bewegen, aangezien het spel het licht aanvankelijk nog niet eens goed detecteerde.

Multiplayer
'Liberation' bevat ten slotte nog een multiplayermodus, waarin je op een wereldbol steden moet veroveren in het kamp van de Tempeliers of de Assassins. Het gaat telkens om een strijd die een vaste tijd duurt, zodat je niet in real time hoeft mee te spelen. Het is eens iets anders, maar alleszins niet voor ons.

Conclusie
Samengevat oogt en speelt 'Liberation' als een volwaardige 'Assassin's Creed', al laat Ubisoft in deze titel wat steekjes vallen. De grote open spelwereld werkt voor ons niet altijd even goed op de draagbare console, vooral omwille van de weinig inventieve uitwerking van de missies. De verschillende outfits van Aveline bieden dan weer interessante mogelijkheden, en ook de periode en de locaties maken van 'Liberation' een boeiende titel die op zichzelf staat. Er had meer vaart en diepgang in het verhaal mogen zitten, maar de actie zit er boenk op. 'Assassin's Creed III: Liberation' is goed, maar niet uitstekend.