Woensdag 19/05/2021

Recensie 'Anno 2070': spelen met het klimaat

'Anno 2070' is de eerste editie uit de 'Anno'-saga die zich in de toekomst afspeelt. Global warming heeft onze samenleving tot aan de afgrond gestoten, waardoor de game naast het ontspannend effect ook een educatieve rol probeert te spelen. Ecologie staat namelijk centraal, al is het niet strikt noodzakelijk om als groene jongen te spelen.

'Anno 2070' speelt zich, zoals de naam al doet vermoeden, af in het jaar 2070. De aardse beschaving is deels verwoest door global warming. Stijgende zeeniveaus zorgen ervoor dat grondstoffen, en grond in het algemeen, erg schaars wordt. Het is dan ook de taak van de speler om steden te stichten op kleine eilanden, handel te drijven in grondstoffen tussen je eigen eilanden en andere spelers, en je eigen mensen te beschermen van de expansiedrift van anderen.

Fracties
De manier waarop je de eigen steden opbouwt zal een grote impact hebben op het ecologisch evenwicht. In 'Anno 2070' kan je kiezen uit drie verschillende fracties. Enerzijds voor het ecologisch evenwicht van het Eden Initiative, anderzijds voor het grote geld van Global Trust. Tussenin bevindt zich S.A.A.T., een fractie die steunt op hoogtechnologische middelen om de oceanen de koloniseren. Je zal echter de technologie van alle fracties moeten combineren om het volledige potentieel uit je eigen steden te halen. Zo is het onmogelijk om ecologie te verwaarlozen, aangezien bepaalde gewassen dan minder snel groeien. Langs de andere kant heb je ook zware industrie nodig, waardoor het ecologisch evenwicht verstoord kan raken.

Economie
Hoewel het mogelijk is om andere spelers aan te vallen, ligt het zwaartepunt van het spel toch op het economische. Om je eigen inwoners tevreden te houden zal je een verscheidenheid aan goederen moeten beschikbaar stellen. Hiervoor heb je echter meerdere kolonies nodig, aangezien niet alle eilanden geschikt zijn om een bepaalde groente te telen of grondstof te delven. Daarvoor heb je ook een verscheidenheid aan inwoners nodig. De ene groep zal natuurlijk niet tevreden zijn met bepaalde keuzes die andere groepen dan weer blij maken. In deze game is het dan ook leuker om een goed evenwicht te vinden dan oorlogje te spelen met andere spelers, al hoort het er ook wel bij.

Tutorial
Om dat evenwicht te vinden, zal je met een goede strategie moeten komen. Hiervoor is de campagnemodus erg handig. Het verhaal is opgesplitst in kleinere missies van 30 tot 60 minuten, die vooral als doel hebben om het spel aan te leren. Uiteindelijk is het vooral een lange tutorial, zonder dat je echt het gevoel hebt dat je handje wordt vastgehouden om elke functie stap voor stap uit te leggen. Tegelijkertijd kan je genieten van de prachtige graphics. Zelfs op pc's met niet al te hoge specificaties brengt 'Anno 2070' een hoog niveau van detail. Op krachtige computers is het spel grafisch gewoon perfect. Zowel bij het uitgezoomde overzichtsniveau als bij het ingezoomde detailniveau waarop je de inwoners kan volgen.

Uren spelplezier
Hoewel de campagnemodus niet echt uitdagend genoemd kan worden, is het toch de moeite waard om te spelen. Het bereidt je namelijk voor op de uitgebreide sandbox-modus, die echt wel ingewikkeld is zonder tutorial. Die sandbox kan zowel on- als offline gespeeld worden, alsook in co-op, en biedt uren na uren aan spelplezier. Soms lijkt het spel wat traag op gang te komen, maar uiteindelijk blijkt toch steeds dat de uren vlot voorbij zijn gevlogen. Enerzijds bereik je niet veel op korte tijd, maar het spreekt in het voordeel van deze game dat je zonder twijfel blijft doorspelen om je kolonies uit te breiden tot een supermacht in een wereld die in de ban is van global warming. (sg)