Zaterdag 06/03/2021

Reacties

Zaki

De ondervrager

"Ik ken theaterhuis Victoria goed genoeg om te weten dat het niet uit is op sensatie. Anders had ik nooit mijn medewerking toegezegd. Het verhaal dat hier op de scène wordt verteld, is groter dan die ene assisenzaak. Het is onmogelijk om Aalst los van de feiten te zien, maar het is de verdienste van Victoria dat het erin slaagt een feit in een groter kader te plaatsen. Dit toneelstuk gaat over menselijk drama, over hoe een mens in een spiraal van ellende terechtkomt en geen uitweg meer ziet. Moeten we dat dan in de zestiende eeuw gaan situeren omdat het te dicht tegen de realiteit van vandaag aanleunt? Aalst toont wat nu gebeurt, in onze maatschappij, misschien één straat verder van u. En dat is wat theater moet doen."

Bent Van Looy De muzikant, das pop

"Ik vind het te gek voor woorden dat dit tot een kortgeding is gekomen. Volgens mij mag geen enkel onderwerp taboe zijn in de kunst ook al is het resultaat niet altijd goed of oprecht. Niets is niet ver-kunstbaar. Bovendien is een term als factie allerminst een nieuwe uitvinding: Julius Caesar van Shakespeare is ook factietheater, alleen lag het net iets verder in het verleden."

Elke Clompen Programmator, cc Lokeren

"Het onderwerp is zo frappant dat je dit eerst moet verwerken alvorens je naar de voorstelling zelf kunt kijken. Ik vind het allerminst sensatietheater: de wijze waarop het verhaal getoond wordt, waarop de acteurs zich in hun rol ingeleefd hebben en echt geprobeerd hebben die daden te begrijpen, het geeft aan dit drama een dubbelzinnigheid die wel tot een soort van oordeel leidt, maar dan wel heel open. Het is geen veroordeling."

Leen Heyvaert

Consulente, Stedelijk Museum Lokeren)

"Deze theatervoorstelling belicht de ouders langs alle kanten. Je kunt moeilijk begrip opbrengen voor wat ze hebben gedaan, maar je begrijpt wel hoe ze uiteindelijk daartoe komen: hun respectloosheid tegenover andere mensen en bezittingen, hun totale isolement van de maatschappij. Ik vind zeker niet dat de veroordeelden hier gedemoniseerd worden. Het zijn survivors die hun hele leven lang hebben moeten vechten om te overleven. Ze zijn zo aan elkaar gebonden omdat ze allebei even diep zitten. Het zijn partners in crime, Bonnie en Clyde, tegen wil en dank."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234