Woensdag 08/12/2021

Update

Reacties van de Belgen na eerste rit Dakar

De reacties vanuit het Belgische kamp na afloop van de eerste rit in de Dakar 2009, tussen Buenos Aires en Santa Rosa (733 km, waarvan 371 km special):

Corijder Jean-Marc Fortin (Nissan), met de Pool Krzysztof Holowczyc negende in de eerste Dakar-etappe in het Argentijnse Santa Rosa:

"Het was een zeer moeilijke rit, niet op gebied van navigatie maar op het vlak van het verkeer. Voor de rit was er veel volk maar eens de klassementsrit begon was er niet meer zoveel publiek. Na ongeveer 80 km haalden we de tragere motoren in. Die wierpen veel stof op, de zichtbaarheid was niet zo goed en het parcours was zeer glad en verraderlijk. Er zijn ook wat brokken gevallen, ik zag een Mitsubishi en Volkswagen stil staan langs de kant. Een negende plaats is uitstekend voor ons. Eerste Belg en een Belgisch team in de top-10. Van een goede start gesproken."

Peter van Merksteijn (Ned) - Eddy Chevallier (BMW X3 CC), 10e bij de wagens:

"We zijn tiende en eigenlijk moet je daar tevreden mee zijn, maar dat zijn we niet helemaal. We hebben op de smalle piste ruim 150 km achter Henrard gereden en hebben daar veel tijd verloren, anders had het nog mooier geweest", zegt Eddy Chevallier. "Henrard schoot echt niet op, ik weet niet hoe het kwam. Uiteraard is een top-10 plaats uitstekend, zeker voor een debutant. De samenwerking met Peter van Merksteijn is uitstekend, de wagen is prima."

Jacky Loomans - Marc Lauwers (Nissan) - 40e bij de wagens:
"Het ging redelijk goed hoewel we ook over de kop zijn gegaan", zegt Jacky Loomans. "Het rempedaal en het gaspedaal liggen heel kort bij elkaar. Toen ik wou remmen heb ik per ongeluk ook het gaspedaal ingedruk waardoor ik niet remde maar een extra boost kreeg, dwars ging en de wagen rolde. Buiten wat schade aan de carrosserie valt het wel mee. Ik vrees alleen dat ik morgen een slechte startpositie zal hebben. Heb ik de 40e tijd gereden? Dan heb ik eigenlijk toch hard gereden want ik heb zeker 20 minuten stilgestaan vooraleer ik verder kon. Was ik dus niet over de kop gegaan stond ik in de top 20. Dat is netjes!"

Pascal Ferryn - Christophe Guille (AD Desert-Toyota) - 47e bij de wagens:

"Het was een zeer snelle etappe waarin ik goed begon maar gaandeweg toch tijd verloor vanwege het stof van de motoren", aldus Pascal Ferryn. "Ik verkoos om het wat voorzichtiger te doen, 47e is niet slecht als je ziet wat hier allemaal aan de start staat. Persoonlijk had ik vooraf getekend voor een plaats bij de eerste 80. Ik ben dus enorm tevreden. De wagen is goed, net als de samenwerking met Christophe Guille. Ik ben heel tevreden over mijn prestatie van vandaag. Na de rit was het een beetje chaos om te tanken. Als een deelnemer stopt aan een tankstation, zijn er dadelijk tientallen mensen rond de auto. Het is leuk, maar de mensen vergeten dat we op tijd moeten zijn aan het gesloten wagenpark."

Charly Gotlib (MAN), 32e bij de vrachtwagens:

Charley Gotlib startte als bijrijder van de Nederlander Hans Stacey (MAN) als favoriet in de Dakar voor vrachtwagens. In de eerste etappe kende het team al pech. "Nog voor het eerste checkpoint zijn we twee keer lek gereden. We hebben niets geraakt, de noppen van de banden braken gewoon af, waardoor we lek reden. Een probleem waar ook enkele motoren en wagens mee te maken hadden. De herstelling van een lekke band van een vrachtwagen neemt veel tijd in beslag. In totaal hebben we 50 minuten stil gestaan, op het einde van de rit verliezen we 40 minuten. Om je maar te zeggen dat we een hoog tempo hebben aangehouden na de twee lekke banden. De gemiddelde snelheid lag boven de 125 kilometer per uur."

.
Tom Colsoul (Ginaf), 2e bij de vrachtwagens):
Tom Colsoul kwam twee seconden te kort om de rit te winnen. Hij eindigde als co-rijder van de Nederlander Gerard De Rooy op de tweede plaats bij de vrachtwagens.

"Jammer van die twee seconden, maar ik ben vooral opgelucht aan de finish te staan. Ik heb nog nooit van mijn leven zo'n gevaarlijke rit gereden. We starten amper 10 minuten na de laatste wagen. Met alle respect voor die laatste wagens, maar zij rijden om over twee weken te finishen, wij rijden om over twee weken op het podium te staan. De persoon van de organisatie die dit bedacht heeft nodig ik eens uit om een rit mee te maken. Voor dat je het weet zit je tussen de wagens en motoren. Niemand gaat aan de kant, het is levensgevaarlijk. Zondag starten we tussen de snellere wagens. Dan zou het beter moeten gaan."
(belga/edp)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234