Zondag 04/12/2022

Razorlight stelt Slipway Fires voor in Ancienne Belgique

De wereld draait niet om mijn jukbeenderen

Al zeven jaar ijkt Razorlight zijn interne strubbelingen tot een aparte kunstvorm te willen verheffen, maar voor drummer en co-auteur Andy Burrows was eerder deze maand de maat vol: net voor het begin van de nieuwe Slipway Fires-tour stapte hij op.Toch denkt de half-Engelse, half-Zweedse rockgroep er niet aan om de handdoek in de ring te gooien: 'Als ik het aangezicht van de popcultuur niet langer bepaal', grijnst zanger Johnny Borrell (28) kwajongensachtig, 'wie zal dan in godsnaam slapen met alle celebrities?'

Door Gunter Van Assche

Het is niet de eerste keer dat Borrell zich op zulke boutades laat voorstaan. Met uitspraken als "Bob Dylan is chips, ik ben champagne" zet hij zelfs nog steeds kwaad bloed in de media. Maar in dit geval betreft het vooral een sneer naar de gulzige tabloids, die zijn liefdesleven voortdurend dissecteren en uitsmeren over hun pagina's. "De helft van de tijd bezorgen hun artikels me gordelroos", snuift de flamboyante frontman. "Ik hoopte dat er na drie platen minder rotzooi over mijn privéleven zou verschijnen, maar dat bleek dus wishful thinking. Wie interesseert het eigenlijk wat ik al dan niet heb gehad met Kirsten Dunst, Natalie Imbruglia, Emma Watson, Fabiola Gatti of Maria Sharapova? Met sommige van die dames heb ik overigens amper twee woorden gewisseld... helaas."

Je vader is journalist. Vertelde hij je dan nooit hoe je onder de radar van tabloids kan doorvliegen?

"Ongetwijfeld wel, maar dat deed hij wellicht op een ogenblik dat ik niet luisterde. (lacht) Ach, het is mijn eigen schuld: ik hou van spelletjes, en in het begin deed ik niets liever dan de media uit hun tent lokken. Ik liet ze geloven dat de wereld draaide om mijn gewelfde jukbeenderen. Voor alle duidelijkheid: dat is dus niet zo. (grijnst) Die verwaande snoeshaan van toen is intussen aan de horizon verdwenen, maar ik draag er nog steeds de gevolgen van."

Je bracht ooit een grandioze gospelversie van 'Golden Touch' in een talkshow. En 'Wire to Wire', de beste song op je laatste plaat, heeft ook veel weg van gospel. Waarom stort je je niet eens voluit op dat genre?

"Grappig dat je daarover begint: acht jaar geleden speelde ik al covers met een gospelkoor. Ik ben niet bepaald katholiek, maar ik moest toegeven: er gaat iets hemels uit van zo'n harmonieën. Je kon bijna niet geloven dat ze een cover van The Clash en Leadbelly speelden. Ik hoop over veertig jaar trouwens precies te staan waar Leadbelly op die leeftijd stond."

Hij stierf net voor zijn vijfenzestigste verjaardag.

"(lacht) Je weet heus wel wat ik bedoel. Ik wil ooit net zo'n tijdloze blues kunnen spelen, waar de soul van afdruipt. Al probeer ik dat nu evengoed: ik maak geen muziek voor snelle consumptie, alleen werkt het zo niet in de popcultuur.

"Ik zou eigenlijk nog het liefst van al ooit één plaat maken die kan wedijveren met de grootste popclassics en tegelijk een hele nieuw genre inluidt: een soort muzikale versie van The Great Gatsby, zeg maar, mijn favoriete roman van F. Scott Fitzgerald. Ik leg de lat daarmee heel hoog, maar dat moet ook wel - de geschiedenis geeft niet om halfbakken talent."

Fitzgerald schreef ooit dat ieder mens zichzelf verdenkt van tenminste een van de Zeven Deugden. Welke is dat bij jou?

"Als ik moet beslissen tussen wijsheid, rechtschapenheid, zelfbeheersing, moed, geloof, hoop en naastenliefde, is de keuze eenvoudig. Dan ga ik resoluut voor moed. De rest boeit me niet: zonder vastberadenheid en standvastigheid staat een artiest nergens in mijn ogen. Natuurlijk weet ik dat er kunstenaars met meer talent rondlopen, maar je komt alleen vooruit als je die beklemmende waarheid carrément negeert. Volgens mij doet Noel Gallagher dat ook elke dag. (lacht)"

Klopt het verhaal dat hij na een concert van Razorlight zei: "Na vanavond wil ik voor het eerst spelen in een groep die beter is dan de mijne"?

"Dat was waarschijnlijk het mooiste compliment dat ik ooit heb gekregen, al is het maar omdat je makkelijker afgezeken kan worden door Oasis dan opgehemeld. (lacht) Maar om eerlijk te zijn: op het eind van de dag hecht ik geen belang aan advies of complimenten. Als ik wil weten of een song succesvol wordt, kan ik hem nog het best aan een taxichauffeur laten horen. Als ik wil weten of een song knap in elkaar zit, vraag ik het aan mijn vrienden die de beste platencollectie voorleggen. Maar geen van beiden zal me kunnen zeggen of ik een tijdloos meesterwerk heb geschreven."

Zoek je daarom desolate plekjes op om muziek te schrijven?

"Absoluut. Geen betere plaats om je hoofd leeg te maken dan een Schots eiland dat uren van het vasteland ligt. Een dergelijk kluizenaarsbestaan maakt alleen geen beter mens van je, helaas. Na zo'n retraite kom ik gelouterd maar als een eenzaat terug. Heel gevaarlijk, want je dreigt er al je vrienden door te verliezen. Daar moet ik dus nog uitraken: wat is belangrijker, de lokroep van de Muze of echte vriendschap?"

Over vriendschap gesproken: ben je teleurgesteld in Andy Burrows?

"Zijn vertrek kwam als een mokerslag aan. Ik ben niet te beroerd om dat toe te geven. Naar het schijnt vindt Andy me een primadonna, maar dat heb ik hem zelf nog niet horen zeggen. Weet je, Razorlight is altijd een heel fragiele alliantie geweest. Ruzie en strubbelingen horen gewoon bij de routine. Ik kan dus alleen maar hopen dat de rest wél blijft."

Razorlight speelt op 16/4 in de Ancienne Belgique, Brussel. Slipway Fires is verschenen bij Universal.

Johnny Borrell:

Als ik wil weten of een song een succes wordt, kan ik hem nog het best aan een taxichauffeur laten horen

n Borrell: 'Ik wil ooit net zo'n tijdloze, soulvolle blues kunnen spelen als Leadbelly.'

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234