Maandag 27/01/2020

Razendsnelle glamourboy

Lewis Carl Davidson Hamilton heeft zijn vierde wereldtitel binnen. Een negende plaats in de GP van Mexico was voldoende. Waarom de 32-jarige Brit zijn wereldtitel deze keer cadeau kreeg. En waarom zijn mooie verhaal nog lang niet ten einde is.

Hij zal zich dit seizoen bij het ochtendgloren niet zelden, met een gelukzalige glimlach, nog eens op zijn andere zij gekeerd hebben. Dankbaar omdat Nico Rosberg bijna een jaar geleden verrassend zijn pensioen aankondigde, een paar dagen nadat die in Abu Dhabi wereldkampioen was geworden. Want Rosberg, hij was een kwelgeest voor Lewis Hamilton.

Niet alleen onderschat als coureur, want verschroeiend snel. Rosberg was ook de enige coureur die onder de huid van Hamilton kon kruipen. Hem prikkelen. Nerveus maken. Vorig seizoen speelde Rosberg het psychologische spel zo meesterlijk dat hij Hamilton gedurende een kwart van het seizoen serieus aan het twijfelen bracht. En vooral: hij pakte de titel.

Hamilton, dit seizoen na een paar races al: "De sfeer is helemaal anders nu Rosberg weg is. Serener. Geen spanning meer. We kunnen veel geconcentreerder werken. Nu weet ik tenminste wat ik aan mijn teamgenoot heb."

Wij weten ook wat hij aan Valtteri Bottas had: een onschuldige en onschadelijke kompaan. Bottas gaf in Rusland weleens een speldenprik, en recidiveerde later in Oostenrijk nog eens, maar voor de rest was hij geen partij voor Hamilton. Zozeer dat Mercedes-bazen Toto Wolff en Niki Lauda halverwege het seizoen haast ongemerkt een hiërarchie invoerden: Bottas werd de knecht van Hamilton.

Ferrari faalt

Niet alleen Rosberg heeft Hamilton dit seizoen geholpen. Zijn grootste bondgenoot was de tandem Vettel-Ferrari. Technische problemen veroordeelden Sebastian Vettel in Maleisië naar de laatste startrij: pas vierde in een koers die hij makkelijk had kunnen winnen, snel als de Ferrari er was. Een week later, in Japan, ging zijn auto nukken op de startgrid: nulscore. Uitgerekend in de twee races die cruciaal waren voor de titelstrijd gleed Ferrari uit.

Vettel zelf heeft trouwens ook boter op het hoofd. Zoals hij in Baku (Hamilton opzettelijk aangereden) straftijd pakte en later in de startfase van Singapore onbegrijpelijk onnodig tegen Räikkönen en Verstappen reed, in een poging om hen af te blokken: koers gedaan. Alweer een koers die hij met een Ferrari in bloedvorm had moeten winnen.

Hamilton wilde het na afloop van de Mexicaanse grand prix niet toegeven, maar zijn vierde wereldtitel was niet de moeilijkste om grijpen. Het doet niets af van zijn verdienste. Wordt Fernando Alonso vaak nog als de compleetste coureur beschouwd, dan is Lewis Hamilton zonder twijfel de snelste. Niet alleen over één ronde - hij heeft met 72 het grootste aantal polepositions in de geschiedenis - maar ook over de hele koers.

En op zijn 32ste piekt hij ook mentaal. Nooit was hij zelfverzekerder, zo immuun voor wat rondom hem gebeurt. "Sta je niet onder druk?", vroegen we hem het voorbije weekend. Hamilton: "Ik hou ervan om onder druk te staan. Dat hoort erbij. De opwinding, het moment dat je beseft: nu moet het gaan gebeuren. Niet mogen falen, omdat je weet: mijn tegenstanders zijn zo goed dat ze elke steek die ik laat vallen meteen oprapen. Ja, ik zou niet meer zonder kunnen." Houden van druk, je zou het ook zelfverzekerdheid kunnen noemen. Geloof in eigen kunnen.

Lewis Hamilton is op nog een andere manier uniek als viervoudige wereldkampioen. Hij is niet alleen de snelste man, hij is ook rock-'n-roll in de hoogste graad. Er is niet eens een hand nodig om ze te tellen, de topatleten die erin slagen om topprestaties te combineren met leven tegen 200 per uur, van de ene jetset naar de andere party. Terwijl zijn collega's thuis op adem komen bij vrouw en kind, vliegt Hamilton de wereld rond in zijn privéjet. Naar Los Angeles voor een bokswedstrijd en van daar naar Monaco voor een societygebeuren. Ook daarom is hij meer dan ooit het boegbeeld van formule 1.

Nog drie keer?

Lewis Hamilton stopt op zijn manier glamour in een hoogtechnologische sport en parkeert zijn naam ondertussen maar mooi in de galerie der groten. Alleen Alain Prost en Sebastian Vettel werden ook vier keer wereldkampioen. Juan-Manuel Fangio reed er in een heel ander tijdperk vijf bij elkaar, en ene Michael Schumacher zeven.

En het verhaal is nog niet aan zijn epiloog toe. In Austin zei iets ons dat Hamilton nog altijd het heilige vuur heeft, die honger om de allergrootste in cijfers te worden. Wat precies? De contractverlenging van Verstappen bij Red Bull, tot eind 2020. Zei Verstappen vorige donderdag: "Ik wil geen tweede viool spelen naast Hamilton." Zouden Wolff en Lauda hem misschien verteld hebben dat Hamilton nog minsten drie jaar doorgaat? Omdat vier plus drie gelijk is aan zeven?

GP van Mexico

1. Max Verstappen (Ned/Red Bull) 305,354 km in 1u36:26.550

2. Valtteri Bottas (Fin/Mercedes) op 19.678

3. Kimi Räikkönen (Fin/Ferrari) 54.007

4. Sebastian Vettel (Dui/Ferrari) 1:10.078

5. Esteban Ocon (Fra/Force India) 1 ronde

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234