Woensdag 25/11/2020

Ravages van een impulsief leven

SUZANNE

DRAMA
Regie: Katell Quillévéré
Met: Sara Forestier, François Damiens, Adèle Haenel
Duur: 94 minuten

Voor wie dacht dat de Franse film op zijn gat ligt: toch maar eens naar Suzanne gaan kijken. Ook in Frankrijk broeit er opnieuw wat op filmgebied dankzij een nieuwe lichting van talentrijke regisseurs, waaronder Katell Quillévéré.

Enkele jaren geleden won zij de prestigieuze Jean Vigoprijs voor haar debuut Un poison violent, een intiem portret van een adolescente die worstelt met haar familie en het katholieke geloof. Ook Suzanne volgt een jonge vrouw in de schoot van haar naasten, al is het opzet anders: het is de onvoorwaardelijke liefde die voor ravage zorgt. In de eerste plaats bij Suzanne zelf, een nerveus en kwetsbaar kind dat het liefst met het gaspedaal ingedrukt leeft. Een koppige dromer die op jonge leeftijd moeder wordt - vader onbekend - gewoon omdat ze er zin in heeft. En die later hebben en houden achterlaat omdat ze verliefd geworden is op een jonge bandiet uit Marseille.

Quillévéré kreeg het idee voor de film door een biografie te lezen over Jeanne 'Janou' Schneider, de vriendin van de beruchte gangster Jacques Mesrine. "Dat soort vrouwen inspireert me", zegt ze. "Ik zie er een uitdaging in om het vrouwelijke heroïsme te tonen." Wat volgt is geen Bonnie & Clyde op zijn Frans maar een meeslepend verhaal over genereuze zusterliefde, ouderlijke ontgoochelingen, de dompers die je als kind oploopt omdat je ouders hun rol niet vervullen, over wat het betekent om een moeder te zijn terwijl je er zelf nooit een gehad hebt, de veerkracht van mensen en uiteraard de destructieve amour fou.

En wat voor een zussen krijg je in Suzanne! Adèle Haenel (binnenkort naast Catherine Deneuve in de nieuwe film van André Téchiné) is even sober als intens als de oudste en meer ingetogen zus Marie. Maar Sara Forestier als Suzanne is als een wervelwind.

Maar behalve dat prachtige spel van de actrices en van François Damiens als hun vader, werpt cineaste Quillévéré zich ook op als een verrassende maestro van de ellips. Die plotse sprongen in de tijd - de film volgt vijfentwintig jaar uit het leven van de Merevsky's - houden het altijd met evenveel naturel vertelde verhaal verrassend en koortsig alert. Voor wie nog twijfelde: aan het einde zingt Nina Simone "you know that she's half crazy, but that's why you want to be there" - de cover van die fameuze Leonard Cohen-song, waar de titel als hommage naar verwijst.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234