Dinsdag 20/04/2021

Rauw als steak, zacht als honing

undefined

Various artists l Take Me to the River: A Southern Soul Story 1961-1977 HHHHH

Voor r&b en soul synoniem werden voor plastieken stemmen en steriele arrangementen vormden ze de soundtrack bij de roekeloos in het rond springende hormonen van jong zwart Amerika. Deze driedelige box vat de rauwe lust virtuoos samen tot een van de beste compilaties die het genre ooit heeft voortgebracht. DOOR BART STEENHAUT

Het begrip soulzanger wordt vandaag zo willekeurig gebezigd dat de rek er stilaan uit is. Beyoncé wordt in de categorie gestopt, maar Amy Winehouse ook. Macy Gray hoort in het hokje thuis maar Mariah Carey ook, en ik heb ooit geweten dat zelfs Céline Dion het label kreeg opgekleefd. Daardoor is het woord inmiddels zo uitgehold dat niemand nog weet wat het precies betekent. Daarom komt Take Me to the River geen dag te vroeg. Deze driedelige compilatie grijpt over vijfenzeventig songs terug naar de oorsprong van het genre. De nummers zijn met een vlekkeloze precisie geselecteerd uit de catalogus van legendarische labels als Stax en Atlantic, maar ook de archieven van kleinere firma's als Volt, Hi!, Goldwax, Sims en Cadet werden uitgevlooid op zoek naar goudklompjes en vergeten diamantjes.

Wat de nummers op Take Me to the River gemeen hebben, is de link met blues en gospel, en ook geografisch wordt de muziek teruggebracht tot de brandhaarden van de southern soul: Tennessee, Florida, Alabama, Louisiana, Mississippi en Georgia. Daarnaast hebben de samenstellers zich beperk tot songs die - zowel qua tempo als inhoud - representatief zijn. Geen woeste dancetracks, bijgevolg, terwijl de songs tekstueel in hoofdzaak geconcentreerd zijn op matters of the heart.

Een blik op de titels zegt het allemaal. 'Try a Little Tenderness' (Otis Redding), 'A Smile Can't Help a Broken Heart' (Ollie & The Nightingales), 'To the Other Woman: I'm the Other Woman' (Doris Duke), 'You Ain't Woman Enough to Take My Man' (June Edwards)... het is maar een greep om duidelijk te maken dat liefde niet alleen over rozenblaadjes dartelt, maar af en toe ook van die aard is dat er een eetservies sneuvelt, of er een vent wordt buiten gedragen. Deze liefde gaat over bochtige wegen met pijnlijke kiezelsteentjes, en links en rechts loopt het spoor dood op een onbeantwoorde blik of een al te overspelige Romeo. Dat is namelijk het soort soul waar het hier om draait. Niet die van de glamourjurken en de hoge hakken, maar die van de luidruchtige buren in de zwarte woonwijken van Nowhereville, USA.

En goed: er staan met Otis Redding, Al Green, Aretha Franklin, Wilson Pickett, Sam & Dave en Etta James namen op die een belletje zullen doen rinkelen, maar het merendeel van de stemmen op deze cd's zijn eigendom van namen die voor u en mij nobele onbekenden zijn. Voetnoten in de geschiedenis, die nu - vier decennia later - met sprankelende fluokleur worden opgelicht. Dat ze stuk voor stuk een stem hebben die je van je sokken blaast, is in dit kader niet eens een verdienste, maar een olympisch minimum. Wat deze compilatie bijgevolg écht tot een must maakt, is het duizelingwekkende niveau van de songs. Rauw als steak, zwetend als een paard in een sauna en - af en toe - zo zacht als honing in een glas warme melk. Maar altijd, vijfenzeventig keer na elkaar, is deze compilatie een schot in de roos. Dat - evenals de uitstekende aantekeningen in het bijgeleverde boekje - maken deze compilatie ronduit onmisbaar. En geloof me: wie Take Me to the River gehoord heeft, zal het nooit nog in zijn hoofd halen om Céline Dion of Mariah Carey soulzangeressen te noemen.

(Kent/Ace)

Download eerst: 'I'm Gonna Tear Your Playhouse Down' (Ann Peebles), I Forgot to Be Your Lover' (William Bell), To the Other Woman: I'm the Other Woman' (Doris Duke) 'I'd Rather Go Blind' (Etta James), 'Dirty Man' (Laura Lee), 'Try a Little Tenderness' (Otis Redding)

Een compilatie die 75 soulsongs lang een duizelingwekkend niveau haalt

n Al Green is een van de soullegendes die van Take Me to the River een onmisbare verzamelbox maken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234