Maandag 21/06/2021

Ratchet and Clank rammelt aan alle kanten ijzersterk

Behoorlijk verwend zijn de liefhebbers van actie-platformspellen dit jaar: in het voorjaar was er het nog steeds hemelse Jak and Daxter, later een beregoed maar alweer helemaal anders uitgebouwd Maximo en recent nog Super Mario Sunshine. Een onverwachte evolutie voor een genre dat een beetje buiten adem was geraakt door enkel nog flauwe afkooksels van the real stuff voor jongere spelers.

En nu is er dus Ratchet and Clank, dat samen met wat voorafging dit jaar historisch voor het genre moet maken. Zoals het een makkelijk begrijpbaar spel betaamt moet nog maar eens de wereld worden gered. Op de fiks vervuilde planeet Belchworld, bewoond door de Blarg en geleid door Chairman Drek, worden onfrisse plannen gesmeed. Wegens Belchworld helemaal om zeep wil Drek een nieuwe wereld bouwen van de beste stukjes van al de andere planeten in de buurt. Om de bewoners daarvan tot overgave te dwingen fabriceert hij een leger robotten, maar door een computerfout ook Clank, een minuscuul maar zeer slim exemplaar. Die slaat op de vlucht, achtervolgd door een leger slechteriken. Toevallig stuit hij op de vosachtige Ratchet, een monteur die van verre reizen droomt. Samen gaan ze in het verzet. Niet het verhaal is van het opperste belang bij dit soort games, wel de grafische uitwerking, de variatie en de soepele speelbaarheid. In al die categorieën gooit Ratchet and Clank heel hoge ogen. De makers hadden dan ook al wat ervaring. Insomniac bedacht al Spyro, het paarse draakje dat op PS One furore maakte. Met Ratchet and Clank zetten ze de eerste stap in de next-gen-wereld, met succes opboksend tegen pakweg Crash Bandicoot of Rayman. Op het eerste zicht doet het game heel erg denken aan Jak and Daxter, niet alleen door het olijke duo dat de hoofdrol speelt maar ook door de onwaarschijnlijke variatie aan werelden en soorten opdrachten. Als we goed geteld hebben, zitten er in dit melkwegstelsel goed vijftien planeten verscholen, elk met een fors verschillende omgeving. Die ongebreidelde creativiteit vind je ook terug in het aantal missies, waarbij op moeilijk begaanbare plaatsen of als er gevlogen moet worden ook een hoofdrol is weggelegd voor Clank, ook iets waarin Jak and Daxter al een uitblinker was. En natuurlijk zijn er de traditionele power-ups, de munitie, de tot prak te rammen kisten met verrassende inhoud, de diverse trucs die je personage kan aankopen, de te verzamelen items, hier bouten en moeren, waarmee je weer wat extra's kunt kopen. Toch verschilt het game ook sterk van Jak and Daxter en andere illustere voorgangers. Ratchet and Clank is eigenlijk een platformspel waarin naast het bekende spring-, zwem- en tuimelwerk, heel veel geschoten moet worden. Daarvoor wordt Ratchet een arsenaal van veertien verschillende vernietigingswapens voor robots te koop aangeboden, van een glove of doom tot een moersleutel. Je vijanden kun je met elk wapen wel verslaan maar om wat verder in het spel nog een kans te maken, zul je moeten leren welk wapen tegen welke vijand het doeltreffendst is. Om het geheel helemaal op topniveau te brengen zijn er nog wat gadgets (van een metaaldetector tot een opblaasbare Ratchet) die een grote hulp betekenen om sommige niveaus ongeschonden door te komen. De waaier aan mogelijkheden, de lawine aan creativiteit en de verbluffende variatie in opdrachten, omgevingen, wapens en gadgets staan garant voor urenlang spelfestijn. Bovendien heeft Insomniac een grafische prestatie neergezet waar enkel de knapste platformgames aan kunnen tippen en is de queeste opgevrolijkt met een behoorlijke streep humor. Ratchet and Clank is, misschien nog meer dan Jak and Daxter, een familieplatformer voor kinderen van 7 tot 77. Het hoort zonder twijfel thuis in de topdrie van het jaar. Dat is gezien de concurrentie een heel sterke prestatie.

WAT: RATCHET AND CLANK PLATFORM: PLAYSTATION 2 DISTRIBUTEUR: SONY

Een waardige afsluiter van een historisch jaar in het actie-platformgenre

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234