Dinsdag 24/11/2020

Raspende percussie en vergulde stembanden

Met een wereldwijde verkoop van meer dan een half miljoen exemplaren overtrof de vorig jaar verschenen titelloze cd van het Cubaanse gelegenheidsgezelschap Buena Vista Social Club de stoutste verwachtingen. In ons land ging de plaat ruim 25.000 keer over de toonbank en in het zog van die plaat doen ook andere Cubaanse bands het goed. Het debuut van de Afro-Cuban All Stars is niet ver verwijderd van de kaap van de 10.000 en Sierra Maestra heeft met Tibiri tabara al zo'n 3.000 op de teller. Dat lijkt niet zo veel, maar amper twee jaar geleden was een verkoop van pakweg duizend exemplaren een groot succes. Die groeiende belangstelling bleek ook zaterdagavond in de Ancienne Belgique. De grote zaal liep flink vol voor het optreden van Sierra Maestra, al zat het eerste zomeroffensief er misschien ook wel voor iets tussen.

Sierra Maestra werd twintig jaar geleden - toen nog als Grupo Sierra Maestra - in Cuba opgericht door een stel studenten die het beu waren geïmporteerde rock te spelen en de wat versufte son nieuw leven wilden inblazen. Die muziek onstond aan het eind van de vorige eeuw op het platteland van de toenmalige provincie Oriente in oostelijk Cuba en heeft zijn wortels in Spaanse en Afrikaanse grond. Het genre heeft in de loop der jaren enkele veranderingen ondergaan, waardoor er verschillende varianten bestaan. Musicologen hebben het over de son habanero, son montuno, guajira son of guaracha son. Het westerse publiek heeft daar geen boodschap aan en wil vooral dansen en zeker de son die ons bereikt is behoorlijk dansbaar.

Die boodschap had het Cubaanse negental zaterdag goed begrepen en het speelde ritmisch opwindende muziek, een fletse ballad niet te na gesproken (waarvan de intro daarenboven het van Julio Iglesias bekende - of moet ik zeggen gevreesde - 'To All the Girls I've Loved Before') in herinnering bracht. Trompettist Bárbaro Teunter García zorgde geregeld voor hitsige solo's, maar het waren vooral de vijf percussionisten die de muziek haar drive schonken. Bij die percussie-instrumenten natuurlijk bongo's, conga's en maracas (rammelaars zeg maar), maar ook de claves, twee staafjes die tegen elkaar werden geslagen en de güiro, een peervormig instrument waarover met een stokje werd gestreken, wat een raspend geluid gaf.

Ook de nieuwe tres-speler Emilio José Ramos Batista schitterde. In een wat rustiger liedje, zonder trompet en met alleen ingehouden percussie, leek het even alsof er pianoklanken opkringelden, maar dat was dus de tres, nochtans familie van de akoestische gitaar. Hoewel vooral Luis Barzaga Sosa en Alberto Valdés Decalo de lead vocals voor hun rekening namen, met veel verve trouwens, bleek ook gitarist José Antonio Rodríguez Aguilera gezegend te zijn met vergulde stembanden, een echte sonero waardig. Het enige minpunt van de avond was de bijzonder lange pauze, temeer daar het eerste deel nogal kort was. Maar wonder boven wonder haalde die entr'acte toch niet de vaart uit het optreden. Sierra Maestra biste met wat na 'La Bamba' wellicht de bekendste Spaanstalige song is, met name het door Joseíto Fernández bedachte 'Guajira Guantanamera'. Maar je had geen televoting nodig om te weten dat vooral de ritmischer nummers als 'Tibiri Tabara' of 'Felipe Blanco' de aanwezigen konden bekoren. Kortom, twelve points from ze Belgium jury.

Christophe Verbiest

Het optreden van de Afro-Cuban All Stars op 28 mei in de Ancienne Belgique is uitverkocht. Enkele andere Cubaanse concerten in de nabije toekomst: Compay Segundo op het Cactus Festival (12/07) en Los Van Van in de AB (14/07).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234