Zondag 08/12/2019

Weginfrastructuur

Rapport noemt Belgische wegen slechter dan in Rwanda of Swaziland: "Er is geen visie"

Archiefbeeld louter ter illustratie. Beeld Thinkstock

De wegen in België zijn slechter dan die in sommige Afrikaanse landen. De staat van onze wegen is bovendien een rem op de economische groei. Dat zegt het Wereld Economisch Forum (WEF) in een nieuw rapport.

In hun World Competitiveness Report berekent het WEF jaarlijks de score die toont hoe competitief een land is op economisch vlak. Dat gebeurt op basis van een aantal factoren die de welvaart van een land doen toenemen of juist afremmen.

Het goeie nieuws is dat België globaal gezien op plaats 20 staat. Dat hebben we vooral te danken aan een goede score voor ons onderwijs. Slechte nieuws is wel dat naast ons belastingklimaat en de arbeidswetgeving ook de kwaliteit van onze wegen voor een rem op de economische groei zorgt. Bedrijven twijfelen daardoor om zich in ons land te komen vestigen. We staan op vlak van wegen op plaats 46 van de 137 landen. Onder andere Marokko, Rwanda, Swaziland en Namibië scoren beter.

'Niet objectief'

Bij het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), dat verantwoordelijk is voor de Vlaamse gewestwegen, reageren ze wat ontstemd op het rapport van het WEF. “De kwaliteit van de wegen wordt in dat rapport niet op een objectieve manier gemeten”, stelt woordvoerder Veva Daniëls. “Ze hebben aan bedrijven in de verschillende landen gevraagd hoe het gesteld is met de kwaliteit en de uitbouw van het wegennet in hun land. Dat Rwanda, Namibië of Swaziland hoger scoren dan België wil dus zeggen dat de bedrijven daar tevredener zijn dan de bedrijven hier. Maar je weet niet wat die bedrijfsleiders verwachten van wegen. Misschien zijn die mensen al blij dat er een weg is, in welke staat die ook is. Je kan die resultaten dus niet gebruiken om landen absoluut met elkaar te vergelijken.”

Toch is het niet de eerste keer dat er gewaarschuwd wordt voor de staat van ons wegennet. Naar aanleiding van de problemen met de Brusselse tunnels vorig jaar stelde de sectorfederatie van advies- en ingenieursbureaus ORI al dat het ook met de rest van de weginfrastructuur in ons land slecht gesteld is. “In het algemeen is de situatie niet goed”, zegt Jan Bosschem, voorzitter van ORI. “Brussel en Wallonië scoren niet goed. Vlaanderen scoort iets beter, maar een klein kind kan zien dat ook hier de wegen achteruit gaan.”

Gebrek aan budget

De oorzaak is een gebrek aan budgetten, meent Bosschem. In Vlaanderen is er na de problemen met de Brusselse tunnels nochtans meteen ingegrepen. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) maakte extra budget vrij voor de inspectie en het onderhoud van tunnels en bruggen in Vlaanderen. En hij verhoogde de middelen voor het onderhoud van weginfrastructuur voor 2017 al met 30 procent. 

Maar dat is nog altijd te weinig, meent Bosschem. “Wat wij merken is dat er geen visie is. Er is geen actieplan rond onderhoud. Wegen onderhouden is ook niet sexy. Het betekent wegenwerken en dus overlast en daar maak je je niet populair mee. Maar het onderhouden van de bestaande infrastructuur is naast het uitbouwen van andere vervoersmodi als openbaar vervoer wel een absolute noodzaak.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234