Woensdag 18/09/2019

Rajasthan, waar Victoriaanse liefdesdrama's thuis zijn

TRISHNA

Regie: Michael Winterbottom

Met: Freida Pinto, Riz Ahmed, Anurag Kashyap, Roshan Seth

Duur: 113 minuten

Een titel als Trishna klinkt exotisch en dat mag ook, want deze nieuwe film van de Engelse regisseur Michael Winterbottom speelt zich af in het hedendaagse India, ook al gaat het hier om de verfilming van een Britse klassieker. Dat mag zowel in de letterlijke als figuurlijke betekenis begrepen worden. Trishna is namelijk de moderne én geslaagde adaptatie van Tess of the d'Urbervilles, de beroemde roman van de Britse schrijver Thomas Hardy uit 1891. Dat boek werd al verschillende malen verfilmd, maar de bekendste versie is ongewijfeld Tess van Roman Polanski, met Nastassja Kinski in de titelrol.

Michael Winterbottom is een bijzonder productief regisseur. Sinds het begin van de jaren 90 draait hij minstens(!) één speelfilm of lange documentaire per jaar. Maar hij is tegelijk ook een filmmaker die zo ongeduldig is dat hij ook nog eens weigert om zichzelf te herhalen. Na Jude (naar Jude the Obscure) en The Claim (naar The Mayor of Casterbridge) mag Trishna dan wel zijn derde Thomas Hardy-verfilming zijn, toch zijn het telkens totaal verschillende adaptaties geworden.

Tess of the d'Urbervilles was een tragisch liefdesverhaal, maar de verplaatsing vanuit het Victoriaanse Engeland naar het moderne India blijkt wonderwel te werken. En niet zomaar als een gratuite gimmick. De verschillen die destijds bestonden tussen het rurale en stedelijke Engeland van weleer zijn vandaag nog steeds (maar uiteraard niet alleen dáár) van kracht in India. Idem wat de klassenscheiding en bijhorende fatsoensnormen betreft. En tenslotte is de modernisering in India weliswaar in volle gang, maar daarom niet overal met dezelfde snelheid.

Trishna (rol van Freida Pinto, die ook de vrouwelijke hoofdrol speelde in Slumdog Millionaire), is de oudste dochter van een arme familie in de deelstaat Rajasthan. Als haar vader het slachtoffer wordt van een werkongeval, moet zij voortaan voor het inkomen zorgen. Jay (rol van Riz Ahmed) is de in Engeland opgeleide zoon van een rijke Indische industrieel, die geen zin lijkt te hebben om het hotelimperium van zijn vader over te nemen. Hij voelt meer voor een hobby als filmproducer. Dat de ontmoeting tussen beide protagonisten, net zoals in Tess of the d'Urbervilles, aanleiding zal geven tot een tragische romance, is uiteraard geen geheim, maar dat maakt de rest van deze Indische transpositie allerminst voorspelbaar of clichématig. Dit soort aangrijpende tragiek is duidelijk van alle tijden en vele plaatsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234