Zondag 13/06/2021

Ragfijn

en tijdelijk

Het lijkt op fijn kantwerk en er komen, in tegenstelling tot tatoeage, geen enge naalden aan te pas. Het is pijnloos, blijft niet eeuwig zitten en in plaats van inkt wordt henna gebruikt. Sinds Madonna hennatatoeages liet aanbrengen op haar handen en andere sterren als Demi Moore, Sharon Stone en The Artist formerly known as Prince haar volgden, is hennatatoeage of mehndi erg populair geworden in de Verenigde Staten. Nu is de trend naar hier overgewaaid en sinds kort zijn er zelfs doe-het-zelfpakketten in de handel.

Lex Veldhoen

De Amsterdamse Monique Goossens maakt al sinds een jaar of twee hennatatoeages, onder andere als freelancer in de trendy kapperszaak Hair Police in de Amsterdamse Kerkstraat. De voorzijde van Hair Police is een winkel waar allerlei huid-, haar- en modeattributen worden verkocht; in een souterrain erachter zit een DJ tussen kledingrekken plaatjes te draaien en in een verhoogd gedeelte erboven worden mensen gekapt. De klanten van Monique bestaan vooral uit 'partypeople'. Ze maakt tatoeages in discotheken en op festivals, ze verfraait mannequins van jonge modeontwerpers en met Het Henna Buro maakt ze op verzoek tatoeages bij mensen thuis en op hennaparty's die vrouwen bijvoorbeeld op zondagmiddag geven voor vriendinnen. Daarnaast verzorgt ze cursussen. Een tatoeage kost tussen 500 en 1000 frank. Monique Goossens: "In Europa is het hier in Amsterdam begonnen, in andere Europese landen komt het nog maar net op. Er zijn ook in Amsterdam nog niet zo veel mensen die professioneel hennatatoeages opbrengen." Ze toont een vers opgebrachte versiering in haar handpalm: een fijn, zwart rechthoekig patroon met versieringen in korrelige lijntjes. De henna is aan het indrogen. Monique: 'Kort na het opbrengen doe je er gesuikerd citroenwater op, suiker fixeert de henna, citroen zorgt voor een mooie kleur. Daarna moet je de hennamix drie tot zes uur op de huid laten zitten. In het begin varieert de kleur van oranje tot roodbruin, na een dag is het donkerder geworden. Het blijft één tot drie weken zitten en verdwijnt weer helemaal. In India hebben ze vooral drukke organische patronen met bloemetjes en blaadjes, in de Arabische landen zijn de vormen geometrischer." Ze toont een patronenboek. "Een van de voordelen van hennatatoeage is dat je steeds andere versieringen kunt kiezen op wisselende plaatsen. Ik heb eigen patronen ontworpen, mijn eigen stijl ontwikkeld, die wat opener en minder druk bewerkt is, vooral patronen die met de lichaamsvormen meelopen. Mensen kunnen ook uit allerlei andere stijlen kiezen, zoals Oosterse karakters en Mexicaanse dierfiguren, of ze brengen eigen ontwerpen mee. Zo heb ik een keer op een vrouwenrug een tekening aangebracht, die bij het patroon van een jurk paste. Bij een danser die een personage met een dubbel karakter verbeeldde, heb ik op de borst en in de handpalmen links en rechts positief/negatief-beelden aangebracht.'

Vervolg op pagina 35 Vervolg van pagina 31

In Amerika introduceerde galeriehoudster Carine Fabius uit Miami hennatatoeage bij het grotere publiek, nadat ze in 1996 in een New Yorkse gallery een tentoonstelling met foto's van hennatatoeages zag. Ze schreef het boek 'Mehndi, the Art of Henna Body Painting', waarin ze tips geeft, iets over de culturele achtergrond schrijft en ze een recept voor de pasta geeft. De Engelse Aileen Marron bracht een Henna Body Art-pakket op de markt, met instructies, patroonvellen, een flacon, olie en hennapoeder. Er zijn ook patroonboeken te koop.

Mehndi is zo'n vijfduizend jaar oud. Oorspronkelijk werd het toegepast in het Midden-Oosten, Afrika en India, bij feestelijke en rituele gelegenheden. Aan henna wordt een verkoelende werking toegedicht. De hennaplant brengt geluk en liefde en beschermt tegen het kwade. In Oosterse landen wordt hij nog steeds gebruikt. Hierop borduurt in Amsterdam de hammam voor vrouwen voort. Tayane Amina werkt er en zegt: "In onze cultuur, in Marokko, doe je het alleen als je gaat trouwen en soms bij feesten. Wij, als hammam, geven het als een cadeautje aan meisjes die gaan trouwen. Soms willen ze hun voeten laten doen, soms ook hun buik, rug of borsten."

De import van hennatatoeage-producten in Europa gaat over ZX-Distributie in Amsterdam. Een woordvoerder: "Er zijn naast hennapakketten ook hennaplakplaatjes verkrijgbaar, die twee dagen zichtbaar blijven. Tevens populair zijn tijdelijke tatoeages, die zijn gemaakt op basis van inkt en alcohol en die weer te verwijderen zijn. Ook hiervoor zijn pakketten op de markt, onder de naam Temporary Tattoo. In België worden onder meer bij Fish and Chips in de Antwerpse Kammenstraat producten voor hennatatoeage verkocht. Door Almasol-Pedisol in Antwerpen worden ze geleverd aan schoonheidsspecialisten en -salons in heel België. Kim Boeckx van Almasol-Pedisol: "Met name in Antwerpen leveren we pakketten met poeder en solutie, maar ook plastic sjablonen uit de landen van oorsprong en boeken. Zo'n vijfentwintig van onze klanten neemt ze af. Ik denk dat Antwerpen op dit gebied zo'n beetje trendsetter is voor België. Ik zag deze zomer al hennatatoeages in zuidelijke toeristenoorden, maar bij ons is het pas na de zomer opgekomen en moet de echte doorbraak nog komen, ik verwacht komende zomer."

De huidige hennatatoeagerage is niet iets geïsoleerds. Henna wordt al sinds de jaren zestig gebruikt om de haren een oranjerode glans te geven. Dat het nu ook aangewend wordt om tatoeages aan te brengen heeft te maken met de hernieuwde belangstelling voor alles wat betrekking heeft op India, zoals Indiase films en reizen naar dat land. Dries Van Noten bracht enkele seizoenen geleden al hennapatronen op zijn mannequins aan en leidde er motieven van af voor het versieren van schoenen en sandalen. Ook de trendy bindi's - plakjuweeltjes voor op het gezicht - spruiten voort uit Indiase tika's, die Indiase vrouwen op hun voorhoofd plakken, maar dan met wat modernere motieven. Bovendien worden ze op allerlei plekken van het gezicht aangebracht.

Mehndi komt tevens op in een tijd met veel aandacht voor lichaam en lichaamsversieringen. Er is niet alleen de heropleving van de traditionele tatoeage, daarnaast wordt het haar (al of niet in dreadlocks) in de felste kleuren geverfd. Er zijn daarnaast allerlei trends qua lichaamsvervormingen - en dat niet alleen door middel van computermanipulatie. Walter van Beirendonck brengt (opgeplakte) vervormingen aan bij zijn modellen - geïnspireerd door de Franse kunstenares Orlan - en plastische chirurgie is nu zelfs tot kunstvorm verheven met als doel het uiterlijk voortdurend te laten veranderen. De nieuwste trend, die teruggrijpt op oude culturen, is het uitrekken van de oorlel en 'pocketing', d.i. het onderhuids aanbrengen van ronde kogeltjes of buisjes, waardoor bolletjes- of lijntjespatronen in de huid ontstaan. De Amsterdamse piercingstudio 'Body Manipulations' gaat nog iets verder en probeert de Nederlandse overheid zo ver te krijgen dat het verbod op scarification wordt opgeheven. Hierbij worden littekens als lichaamsversiering aangebracht, zoals dat onder andere bij traditionele Afrikaanse stammen het geval is.

Meer info:

Mehndi, door Carine Fabius, 1998, Three River Press, New York.

Of op het Internet:

- een uitgebreide website van de Oxford University: www.bioch.ox.ac.uk/~jr/henna - of ook: www.freeyellow.com/members2/hennamehndi

'Antwerpen is zo'n beetje trendsetter voor België. Bij ons is het pas in het najaar opgekomen en ik verwacht de echte doorbraak komende zomer'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234