Donderdag 26/11/2020

Raf Simons gekoppeld aan Dior

De hele hetze bij modehuis Dior begon in februari dit jaar, toen John Galliano zich op een Parijs' terras in een dronken furie schuldig maakte aan een paar grove antisemitische uitlatingen. Allemaal een gevolg van de toenemende druk binnen het bedrijf, zo zuchtten de kenners meewarig. Galliano werd prompt ontslagen en kreeg een proces aan zijn been.

Bij Dior ging men alras op zoek naar een nieuwe ontwerper. Die zoektocht is nog steeds aan de gang en begint intussen de proporties van een kruisweg met veertien staties aan te nemen. Onder meer de namen van Riccardo Tisci van Givenchy, Nicolas Ghesquière van Balenciaga en Alber Elbaz van Lanvin passeerden de revue, maar van hen verroerde niemand een vin.

Geen enkele grote vis wil zich blijkbaar door Dior laten vangen - iedereen lijkt tevreden met zijn huidige baan. Tussendoor werd ook hier en daar gegokt op jong Amerikaans talent, zoals Alexander Wang of Jason Wu. IJdele hoop. De verlossing leek in september nabij toen de immer loslippige Marc Jacobs in interviews verkondigde dat hij in een financiële onderhandelingsfase zat. Maar Jacobs kreeg niet wat hij vroeg (10 miljoen dollar en het verkassen van zijn hele equipe, zo werd gefluisterd) en blijft dus voorlopig op zijn stek zitten bij Louis Vuitton.

Evenmin verlossing voor Dior, waar ze noodgedwongen moeten werken met designer-ad-interim Bill Gaytten, die slechts lauwe kritieken op zijn getoonde collecties krijgt. Meer nog, de hautecouturecollectie van juni was ronduit lamentabel. Conclusie: wachten op een nieuwe ontwerper heeft voor Dior zowat een soortgelijk effect als wachten op een regering in België: het is verschrikkelijk voor de geloofwaardigheid en de continuïteit. Voor een van de belangrijkste en oudste couturehuizen in Frankrijk is de halfslachtige situatie een regelrechte imagoramp.

Buitenbeentje

Is met Raf Simons de lijdensweg van Dior voorbij? Geen sterveling die er een antwoord kan op verzinnen, behalve de man zelf. Bij de pr-diensten van Simons, Dior en Jil Sander houden ze de lippen stijf op elkaar.

Is het een verrassende keuze? Ja en nee. Ja, omdat je moeilijk een groter contrast kan bedenken qua stijl en persoonlijkheid dan tussen John Galliano en Raf Simons. Galliano is voor huis Dior een aandachtstrekker geweest, een enfant terrible dat geruime tijd het stof van het blazoen hielp wegblazen en voor verjonging zorgde. Hij leende zijn spitante, tegendraadse imago uit aan het modehuis waar hij voor werkte en zorgde er in de volle bling-periode van de mode (eind jaren '90, begin jaren 2000) voor dat Dior weer een erg gewild merk was. In imago en in omzet.

J'adore Dior, dat was Galliano. Een zeer getalenteerde en pientere ontwerper aan de ene kant, maar ook een aandachtszuchtige herrieschopper aan de andere kant, die zich aan het einde van elk defilé in een of ander personage verkleedde (Napoleon, Charlie Chaplin,...) en zich het geforceerde applaus telkens danig liet welgevallen.

Wat een verschil met Raf Simons, die innemende jongeman uit Neerpelt, die na zijn defilés als een schim komt groeten en weer wegduikt in de coulissen. Simons staat bovendien bekend om zijn meer coherente en uiterst hedendaagse benadering van mode. In zes jaar tijd heeft hij van Jil Sander een van de meest fascinerende, vernieuwende en tegelijk uiterst draagbare luxemerken gemaakt. Met respect voor de minimalistische stempel die mevrouw Sander zelf aan haar collecties gaf, maar ook door zijn eigen unieke visie en zijn voorliefde voor 'tailoring', een esthetiek die de essentie ontleent aan het vervaardigen van mannenpakken.

Simons is een buitenbeentje tussen de ontwerpers: hij volgde geen modeacademie maar een opleiding industriële vormgeving. Hij heeft zich bovendien altijd sterk laten beïnvloeden door muziek en subculturen en door de plastische kunsten, om mode vanuit een ander gezichtspunt te benaderen.

Belgisch onderonsje

Dat LVMH, de eigenaar van Dior, met Raf Simons zou onderhandelen, is dus geen ongeloofwaardig bericht op zich. Simons lijkt op dit moment de beste kandidaat om, met respect voor het DNA van het huis en de geest van Christian Dior zelf, een nieuw en ijzersterk elan te geven aan het label.

Nog een belangrijke factor: Simons is stressbestendig. Hij is immers al die tijd, naast de collecties voor Jil Sander, ook zijn eigen mannenlijn blijven ontwerpen, pendelend tussen Antwerpen en Milaan. Binnenkort kan hij misschien gewoon de Thalys nemen en wordt het bij Dior een gezellig Belgisch onderonsje. De mannenlijn van Dior wordt immers al sinds 2007 ontworpen door Kris van Assche. Als de onderhandelingen een positief resultaat hebben tenminste.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234