Zondag 11/04/2021

Raf does i-D

Raf Simons: 'Ik kreeg volledig carte blanche en die heb ik ook gegeven aan de mensen die ik uitnodigde om mee te werken aan het nummer'

Belgische gasteditor voor hip Brits magazine

Dat Belgische mode-ontwerpers internationaal goed aangeschreven staan is intussen bekend, zelfs in België. Dat zij nog wel wat meer kunnen dan kleren ontwerpen, dat is tamelijk nieuw, zelfs in het buitenland. Toen Raf Simons door het toonaangevende Britse lifestyleblad i-D werd gevraagd guest editor te worden voor het februarinummer - dat nu in de winkel ligt - zullen er beslist hier en daar enkele wenkbrauwen gefronst zijn...

Mensen die Raf Simons en zijn werk wat beter kennen, weten dat hij geboeid wordt door alles wat te maken heeft met jongerencultuur: kleding uiteraard, maar ook muziek, beeld (en dan vooral fotografie en grafisch werk), kunst en andere vormen waarmee zij hun gevoelens en ideeën uiten. Simons belandde dan ook vrij toevallig in de modewereld: doordat hij, toen hij van Limburg naar Antwerpen verhuisde, in een kring terechtkwam van mensen die zich daarmee bezighielden en die hem veel beter begrepen dan in zijn geboortestreek ooit het geval was geweest. Tot op dat moment hield hij zich bezig met industriële vormgeving en meubelontwerpen, maar kleding maken voor lange, slanke mannen zoals hijzelf, dat zag hij ook wel zitten en aldus geschiedde. Met een beetje meer succes dan hij zelf had verwacht en een te grote en te snelle groei van zijn bedrijf, maar goed, dat gaf hem ook de kans zijn shows op te zetten zoals hij dat graag wilde. En toen het hem allemaal wat te veel werd en boven het hoofd dreigde te groeien, zette hij er consequent weer een punt achter. Of beter gezegd een puntkomma, want na één seizoen offside, waarin hij zijn bedrijf grondig reorganiseerde zodat hij zich opnieuw puur op de creatie kan concentreren, presenteert hij volgende week in Parijs zijn nieuwe mannencollectie voor de winter 2002.

In de tussentijd hield hij zich bezig met twee andere grote passies: hij hielp een Belgische kunstverzamelaar een collectie eigentijdse kunst op te bouwen - waarbij het de bedoeling is er later een tournee mee te maken langs internationale musea - en daarnaast stelde hij dus i-D/februari 2001 samen.

Maar er is meer. Raf Simons wordt ook hoofdredacteur van B, het tweede nummer van het magazine dat zesmaandelijks naar aanleiding van Antwerpen Modestad zal verschijnen (Dirk Van Saene neemt het eerste nummer voor zijn rekening). Simons wordt bovendien ook nog art consultant voor het op stapel staande Engelstalige lifestyleblad 0032 dat -voornamelijk Belgische- creativiteit in al zijn vormen (mode, fotografie, kunst, muziek, architectuur, binnenhuisinrichting) in het buitenland wil gaan promoten. Waarom die interesse voor magazines?

Raf Simons: "Niet voor alle magazines, hè? Wat ik aan i-D zo goed vind, is dat het vasthoudt aan het originele concept om ideeën en creativiteit in alle mogelijke vormen te laten zien, heel open. Dit in tegenstelling tot sommige andere bladen die bijvoorbeeld heel eighties gestyled zijn. Ik háát dat. Toen Terry Jones (uitgever van i-D, nm) mij vroeg als guest editor was er geen enkele verwachting in een bepaalde richting. Ik kreeg volledig carte blanche en die heb ik ook aan de mensen gegeven die ik uitnodigde om mee te werken aan het nummer. Ik heb al heel lang een goede band met Terry en zijn vrouw Tricia, heb hen leren kennen toen zij curators waren van de biënnale in Firenze, waarvoor ik een project deed, en ben zelfs bij hen op vakantie geweest in hun buitenhuis in Wales. Zij wisten dus ook dat ik in meer dingen geïnteresseerd ben dan enkel in mode. Terry wilde al heel lang iemand uitnodigen om een nummer te editen maar durfde het voordien eigenlijk niet goed aan. Ik ben de eerste guest editor van i-D en wilde een heel persoonlijk nummer maken. De eerste reacties zijn heel positief en overal waar ik kom in Antwerpen is het nummer al uitverkocht. Dat doet wel deugd" (lacht).

Wat opvalt als je de nieuwe i-D doorbladert, is dat Rafs helden - 'Heroes' is niet voor niets het thema in dit nummer - stuk voor stuk ook fans van zijn werk blijken te zijn. En mensen die wat verder kijken dan de buitenkant, vriendschap belangrijker vinden dan status en de modewereld behoorlijk kunnen relativeren. Heel verfrissend dus. Zelf vind ik het VB00 Sister Project van Vanessa Beecroft het allermooiste: een kalender waarvoor haar zusje Jennifer poseerde met verschillende haarkleuren en maquillages, terwijl ook het licht per maand verandert. Bevreemdend en indringend mooi. Naar verluidt is Linda Loppa, conservator van het Modemuseum, zo gepakt van de serie dat zij overweegt ze integraal aan te kopen, zodat we er hier in Antwerpen binnenkort onbeperkt naar kunnen gaan kijken.

In het begeleidende gesprek dat Raf Simons met zijn heldin Vanessa Beecroft had, legt de kunstenares uit dat ze met deze kalender een psychologisch portret van een vrouw wilde schetsen en haar vele kanten wilde laten zien, puur door het gebruik van verschillende kleuren. Een andere fraaie - zij het veel te korte, wegens bestaande uit slechts twee stuks - fotoreeks is die van fotograaf Nick Knight en graficus Peter Saville, Wolf genaamd. What you see is exaclty what you get here -en niet van die aard dat ze er in het Waasland rustiger van zullen gaan slapen. Bovendien krijg je een bijzonder verhelderend gesprek met zowel Simons, Knight als Saville over esthetiek en de invloed van andere mensen en plaatsen op waarom je iets mooi vindt - of net niet - waarna je bijna zou wensen in een boerengat geboren te zijn, omdat dat veel bevorderlijker blijkt te zijn voor je creativiteit en het zoeken naar schoonheid, dan opgroeien in een metropool. Daar kun je altijd als puber nog heen vluchten, al is het voorlopig slechts in gedachten.

Ook een van Rafs favoriete fotografen, David Sims, met wie hij vorig jaar het boek Isolated Heroes maakte, mocht in dit nummer niet ontbreken. Uit een gesprek blijkt onder meer dat zowel Simons als Sims het begrip 'schoonheid' de laatste jaren een heel andere definitie gaven. Sims is present met de fotoreeks A Few Laughing Faces.

Verder zijn er nog een interview met gitarist James Iha, afgenomen door Simons nét na het allerlaatste optreden van The Smashing Pumpkins in Chicago, een hommage van Brian Molko, zanger van Placebo, aan zijn helden (Madonna en Elvis), met scheerschuim op de kleedkamerspiegel gespoten, plus foto- en/of modereportages van onder meer Alexei Hay, Stephen Sprouse, Anushka Blommers/Niels Schumm, Anna Cockburn, Larry Clark en Mario Sorrenti.

Behalve buitenlandse helden heeft Raf Simons er natuurlijk ook een heleboel in België en die zitten allemaal in het nummer: zijn ex-lief Véronique Branquinho (twee backstagefoto's genomen na haar recentse defilé in Parijs door de eveneens Belgische fotograaf Willy Vanderperre, die bovendien samen met stylist Olivier Rizzo een modereportage verzorgde waaruit ook de cover gehaald werd); This is Belgium, een schitterende fotoreeks van verlaten Vlaamse discotheken met tot de verbeelding sprekende namen zoals Obsession, Escape, Explosion en Illusion door Bert Houbrechts; en Fan, bedacht en geschreven door Peter De Potter en gefotografeerd door Johan Coppens. Zij zetten op hun beurt hun helden (fotograaf Wolfgang Tillmans, kunstenaar Guy Peellaert, zangeres Marianne Faithful, schrijfsters Susan Sontag en Astrid Lindgren, platenlabel Basic Channel, enz.) in de verf door hen of hun werk op fanbadges te fotograferen en te beschrijven waarom precies zij zoveel van hen houden.

Intussen is Raf Simons weer volop bezig aan zijn collectie, die op zaterdag 27 januari in Parijs wordt voorgesteld aan pers en inkopers. Hoe voelt hij zich na een seizoen afwezig te zijn geweest van het modetoneel? "Super excited! Ik kan bijna niet wachten om naar Parijs te vertrekken. Enfin, ik ben ook wel nerveus, want er is de laatste tijd zoveel tamtam rond dit defilé gemaakt en de verwachtingen zijn zo hoog gespannen... maar ik heb er alle vertrouwen in. Het belangrijkste is dat ik met heel veel plezier aan deze collectie gewerkt heb, met een klein team, precies zoals ik me dat had voorgesteld toen ik de veranderingen in mijn bedrijf heb doorgevoerd."

Getalenteerd en eigenzinnig, Raf Simons is niet voor één gat te vangen of voor één karretje te spannen.

Ninette Murk

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234