Woensdag 28/07/2021

AnalyseMedia

Radiolandschap staat voor een aardverschuiving: Studio 100 verschijnt als kaper op de kust

De leden van K3: Klaasje Meijer, Hanne Verbruggen en Marthe De Pillecyn. Speelt hun muziek binnenkort op een Studio 100-zender? Beeld Brunopress
De leden van K3: Klaasje Meijer, Hanne Verbruggen en Marthe De Pillecyn. Speelt hun muziek binnenkort op een Studio 100-zender?Beeld Brunopress

Het radiolandschap staat voor een aardverschuiving nu de drie landelijke commerciële zenders (Qmusic, Joe en Nostalgie) hun erkenning niet langer automatisch verlengd zien. Met Studio 100 verschijnt er alvast een kaper op de kust.

Worden we binnenkort wakker met kabouter Plop in het ochtendblok? Of gidsen de meisjes van K3 ons vanaf 2023 door de avondspits? Het zou zomaar kunnen. Entertainmentbedrijf Studio 100 koestert immers ambitieuze radioplannen. Oprichters Hans Bourlon en Gert Verhulst willen een eigen landelijke commerciële radiozender starten.

De kaarten daarvoor liggen gunstiger dan ooit. Voor het eerst in twintig jaar krijgen nieuwe spelers op de radiomarkt kans op een erkenning als landelijke radiozender. Nu zijn Qmusic, Joe en Nostalgie de enige zenders met zo’n erkenning en de gunstige FM-frequenties die daarbij horen. Hun erkenning werd sinds 2001 telkens automatisch verlengd en dat is niet naar de zin van Europa. Om concurrentie mogelijk te maken moeten nieuwe kandidaten om de zoveel jaar de kans krijgen om in te stappen.

Om die kritiek te counteren organiseert Vlaams mediaminister Benjamin Dalle (CD&V) de komende maanden een zogeheten beauty contest; een wedstrijd dus waarbij iedereen die op zo’n erkenning aast een dossier mag indienen. Een door de Vlaamse overheid aangestelde jury bepaalt op basis daarvan wie de meest geschikte kandidaten zijn. De Raad van State buigt zich momenteel nog over het procedureverloop, maar als het van de mediaminister afhangt kan en mag het snel gaan. Tegen eind dit jaar, ten laatste begin volgend jaar wil hij weten welke drie zenders vanaf 1 januari 2023 op de huidige frequenties van Qmusic, Joe en Nostalgie te horen zullen zijn.

Kinderliedjes

Een van die zenders zou dus uit de Studio 100-stal kunnen komen. Topman Hans Bourlon bevestigt de plannen maar wil over de concrete invulling van het project nog niks kwijt. “Daar is het nog te vroeg voor”, klinkt het.

Het is niet de eerste keer dat Studio 100 zich aan radio waagt. Samen met Qmusic startte het bedrijf in 2005 met Radio Bembem, een onlineradiostation voor kinderen. Maar na vier jaar ging de stekker uit dat project omdat het bereik van de zender tegenviel, bij gebrek aan FM-frequentie. De drijfveer toen was duidelijk: de muziek van Studio 100 bij een zo breed mogelijk publiek krijgen. Want hoewel de Studio 100-programma’s en de muziek die daarin te horen is razend populair zijn, blijft het moeilijk om die kinderhits bij reguliere zenders in de playlist te krijgen. Een eigen zender zou dat probleem alvast uit de wereld helpen.

Topman Hans Bourlon lost voorlopig niks over de concrete invulling van het project. “Daar is het nog te vroeg voor.
Topman Hans Bourlon lost voorlopig niks over de concrete invulling van het project. “Daar is het nog te vroeg voor."Beeld Photo News

Het gaat natuurlijk ook om centen. Radioreclame brengt nog steeds behoorlijk wat geld in het laatje. Vorig jaar werd in Vlaanderen 268 miljoen euro aan radioreclame besteed. Daarmee is radio goed voor 13,8 procent van de totale reclame-uitgaven. DPG Media, het bedrijf boven Qmusic en Joe, verkocht vorig jaar voor 110 miljoen euro aan reclameboodschappen. Bovendien blijkt radioreclame, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de televisievariant, behoorlijk bestand tegen de onlineconcurrentie. De voorbije jaren gingen de bestedingen wat radio betreft telkens de hoogte in, enkel in 2020 zorgde de coronacrisis voor een terugval.

Niet verwonderlijk dus dat Studio 100 een stuk van de koek wil. Al belooft het een strijd op het scherp van de snee te worden. Ook SBS, de groep boven de Play-zenders, toonde al eerder radioambities. Het bedrijf is medeaandeelhouder van NRJ, maar de ambities van die hitzender worden gefnuikt door een gebrekkig frequentiepakket. NRJ is niet in alle regio’s te ontvangen, wat een doorbraak moeilijk maakt. Maar de radio-ervaring die ze bij SBS de voorbije jaren met NRJ opdeden is wel een troef in het selectieproces dat er zit aan te komen. En dan zijn er natuurlijk nog de huidige licentiehouders. Ook Qmusic, Joe en Nostalgie zullen niet zonder slag of stoot uit de ether verdwijnen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234