Maandag 17/05/2021

Radio 2: succeszender zonder sexappeal

De luisteraars vinden massaal de weg naar Radio 2, maar voor de media blijft de grootste zender van het land een blinde vlek. 'Wij maken radio over dagelijkse dingen. Interessant voor de luisteraar, niet sexy genoeg voor de media.'

Radio 2 is een fenomeen in radioland. Jaar na jaar, luisteronderzoek na luisteronderzoek, blijft de zender met kilometers voorsprong de grootste van Vlaanderen. Zowat een derde van alle Vlaamse radiotoestellen staat op Radio 2 afgesteld. De concurrentie staat niet eens op de foto. Q-music komt met een marktaandeel van 15 procent nog het dichtst in de buurt. Studio Brussel (10,74 procent), MNM (9,36 procent) en Radio 1 (8,98 procent) hinken nog een stuk verder achterop. Eén enkele verklaring voor dat succes is er niet meteen.

"Het is een combinatie van factoren", denkt nethoofd Jan Knudde. "Er is natuurlijk de regionale werking. Het belang daarvan is nauwelijks te overschatten. Dat zien we ook in de luisteronderzoeken die we doen. De uren waarop we regionaal ontkoppelen, zijn telkens goed voor een piek in de luistercijfers. Die regionale ontkoppeling zorgt er ook voor dat Radio 2 een zender is die heel dicht bij zijn luisteraars staat. Die hen dingen vertelt waar ze echt iets aan hebben. Die inspeelt op onderwerpen waar ze mee bezig zijn. Die kwaliteit bewaken we strikt. Eigenlijk is het een simpele oefening. Elke dag wil ik minstens één ding op de radio horen waarvan ik 's avonds aan tafel kan zeggen: 'Wist je dat?'"

Radio 2 heeft niet alleen veel luisteraars, ze zijn ook behoorlijk fanatiek. Daar kan Hein Decaluwé, de man achter het populaire consumentenprogramma Inspecteur Decaluwé, van meespreken. "Toen ik nog studeerde, probeerde ik mijn moeder er jaren lang van te overtuigen naar Radio 1 te luisteren. Tevergeefs. Ze bleef zweren bij Radio 2." Een typevoorbeeld volgens Knudde. "We hebben heel honkvaste luisteraars. Zappen doen ze bijna niet. Uit onderzoek blijkt dat de meeste van onze luisteraars enkel en alleen naar Radio 2 luisteren."

Weinig redenen dus om je als nethoofd zorgen te maken, zou je dan denken. En toch. De gigantische luistercijfers die de zender laat optekenen, staan in schril contrast met de aandacht die Radio 2 in andere media krijgt. Neem nu Inspecteur Decaluwé, een consumentenprogramma zoals ook Peeters & Pichal er één is. Maar terwijl die laatste om de haverklap de krant halen, is het met een vergrootglas zoeken naar de keren dat de Radio 2-variant hetzelfde doet. "De verklaring daarvoor is simpel", lacht Decaluwé. "Journalisten luisteren vaker naar Radio 1, de mensen luisteren meer naar Radio 2."

Geen spectaculaire stunts

Al is dat natuurlijk niet de enige reden waarom zijn programma niet vaker het nieuws haalt. "Het is gewoon ook niet onze bedoeling. Wij brengen onderwerpen die volledig in de lijn liggen van wat de zender in de rest van de programma's doet. Praktische zaken, dicht bij de mensen. Bij Peeters & Pichal ligt dat toch anders. Dat programma is meer opiniërend, wil ook meer de agenda mee bepalen. Dat staat trouwens ook uitdrukkelijk in hun opdracht. Zij moeten af en toe het nieuws halen, bij ons is dat niet meer dan een leuke bijkomstigheid."

De uitzending die Decaluwé er net op heeft zitten, illustreert perfect waar hij het over heeft. "We zijn op zoek gegaan naar de zin en onzin van de spuitbussen die je tegenwoordig bij elk paar nieuwe schoenen dat je koopt worden opgedrongen. Hebben nieuwe schoenen zo'n behandeling nodig of kunnen ze gerust zonder. Niet meteen wereldnieuws dus, maar wel iets waar mensen mee bezig zijn."

Niet alleen de onderwerpen zelf, ook de manier waarop Decaluwé en zijn team ze behandelen, bepalen de nieuwswaarde. "We willen onze luisteraars correcte, objectieve informatie geven. En die is helaas niet altijd even spectaculair (lacht). Als je vaststelt dat in lippenstift zware metalen zitten, dan kun je er voor kiezen groot uit te pakken met die 'giftige' cosmetica en heb je nieuws. Wij hebben uitgezocht hoe groot de concentratie zware metalen in die lippenstift was. Die bleek uiteindelijk heel miniem. Giftig was die lippenstift niet. Geen groot nieuws dus, maar wel precies wat de luisteraars wilden weten."

"Het verhaal van Hein geldt eigenlijk voor de hele zender", zegt Knudde. "Bij Radio 2 maken we radio over de dagelijkse dingen, waar iedereen mee bezig. En dat zijn nu eenmaal niet altijd de meest sexy onderwerpen. Wij zijn ook niet de zender van de spectaculaire stunts en van de grote mobilisaties. En laat dat net de dingen zijn die meestal wel goed zijn voor wat media-aandacht."

Anonieme stemmen

Dat heeft ook gevolgen voor de radiostemmen van Radio 2. Terwijl hun collega's bij andere zenders de laatste jaren heuse BV's werden, blijven de meeste Radio 2-stemmen in de anonimiteit hangen. Of dat niet frustrerend is, willen we van Decaluwé weten. "Niet het minst. Ik ben een echt radiodier. Radio maken, daar draait het om. Niet het BV-schap. Ik zit niet wanhopig te wachten tot ik allerhande interviews mag geven. Ik heb een mening over een heleboel zaken, maar ik hoef die daarom niet per se met iedereen te delen. Bovendien ben ik helemaal niet de man die je buiten de radiostudio op wilt voeren. Zet me voor een camera en ik bevries (lacht)."

Radio 2 heeft natuurlijk ook het imago van een wat bestofte, oudere zender. Het is dan ook even schrikken als je de redactieruimte van Radio 2 binnenloopt. Wie dacht daar vooral heren en dames van middelbare leeftijd aan te treffen, vergist zich. De bende die de Radio 2-redactie bevolkt, kon zo weggeplukt zijn bij MNM of Studio Brussel. "Wat had je verwacht?", vraagt Decaluwé. "We maken hier met evenveel passie radio als bij die andere, jongere zenders. Natuurlijk zijn de muziek en de onderwerpen aangepast aan de doelgroep, maar het gevoel blijft hetzelfde. En dat trekt veel jonge, gepassioneerde mensen aan."

Ook Cathérine Vandoorne, een van De madammen die na Decaluwé de ether in moeten, is zich bewust van dat stoffige imago. "We raken heel moeilijk van dat stempel van 'oude' zender af. En dat terwijl we, zeker qua vorm, helemaal geen oude radio maken. Integendeel zelfs. Vaak voeren wij radiotechnische vernieuwingen door, in de manier waarop we platen af- en aankondigen bijvoorbeeld, waar ze bij de andere zenders nog niet aan toe zijn." Volgens Vandoorne en haar collega-madammen leeft het idee dat Radio 2 een oude, trage zender is dan ook vooral bij mensen die er niet naar luisteren. "De manier waarop wij radio maken, verschilt heus niet zoveel van wat ze bij Studio Brussel doen. Daar gaat het echt niet zo veel sneller dan op Radio 2."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234