Woensdag 23/06/2021

Update

Radio 2 blijft grootste

Koen en Kris Wauters treden op bij Radio 2. Beeld UNKNOWN
Koen en Kris Wauters treden op bij Radio 2.Beeld UNKNOWN

Bijna 77,5 procent van de Vlamingen luistert dagelijks naar de radio. Dat is een daling van 1,7 procent tegenover de vorig meting van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Radio 2 heeft in de eerste vijf maanden van dit jaar zijn marktaandeel met 0,61 procent zien stijgen tot 29,91 procent. De familiezender van de VRT blijft daarmee de grootste radiozender in Vlaanderen. Wel daalde het gemiddelde dagbereik van Radio 2. Bij de vorige meting bereikte Radio 2 bijna 1,4 miljoen luisteraars per dag. Dat is nu gedaald tot 1,34 miljoen.

Q en 4FM
Q-Music blijft de op één na grootste radiozender in Vlaanderen, maar moest wel marktaandeel inleveren. De zender van de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa) haalde een marktaandeel van 16,03 procent, tegenover 17,6 procent bij de vorige meting. Het gemiddelde dagbereik daalde van 996.000 luisteraars naar 921.670 luisteraars. In de doelgroep 18- tot 44-jarigen blijft Q-music stevig marktleider met 26,2 procent. 4FM, de andere radiozender van de VMMa, kon zijn marktaandeel lichtjes opkrikken van 6 procent tot 6,18 procent. In de doelgroep van 30- tot 49-jarige haalde 4FM een marktaandeel van 8,2 procent.

Peter Bossaert, algemeen directeur van Q-Mmusic en 4FM, is "heel tevreden" met de cijfers, die volgens hem in de lijn van de verwachtingen liggen. "We kenden met Q-Music een heel mooi voorjaar, de acties wisselden elkaar in sneltempo af, en we hebben met de Foute Party het voorjaar samen met 20.000 fans op prachtige wijze mogen afsluiten", aldus Bossaert. "We zijn ook erg blij met de verdere groei van 4FM", voegt hij eraan toe. De zender werd de afgelopen maanden grondig vernieuwd. "Deze cijfers tonen aan dat steeds meer luisteraars graag afstemmen op een zender die hen muzikaal op de juiste manier ondersteunt. We zijn ook blij dat de nieuwe ochtend en avond het heel goed doen", luidt het.

Openbare omroep
Voor bijna alle radiozenders van de VRT stegen het gemiddeld dagbereik en het marktaandeel. Zowat 3.098.000 Vlamingen luisterden naar de zenders van de openbare omroep. Dat is goed voor een marktaandeel van 66,4 procent. Bij de vorige najaarsmeting was dat 3.027.000 en 61,2 procent.

Marktleider Radio 2 heeft dagelijks meer dan 1,3 miljoen luisteraars en een marktaandeel van 29,9 procent (29,3 procent bij de vorige meting). Manager Jan Knudde: "In het voorjaar hebben de Vlamingen in het algemeen minder radio geluisterd. Bovendien komen er steeds nieuwe zenders bij. Toch ging Radio 2 er licht op vooruit. Binnen Europa bekleedt de zender zo een unieke positie in een concurrentieel radiolandschap."

Radio Donna stijgt op alle fronten: het dagelijks gemiddeld aantal luisteraars van 794.000 naar 838.000 en het marktaandeel van 12,2 naar 14,3 procent. "De neerwaartse spiraal is blijkbaar tot stilstand gekomen. Momenteel denken we na over mogelijkheden om structurele groei te realiseren", zegt netmanager Steve De Coninck-De Boeck.

Ook Studio Brussel zit in de lift: van 552.000 naar 640.000 luisteraars en een marktaandeel van 8,2 naar net geen 10 procent. Netmanager Jan Van Biesen: "Dit zijn historische recordcijfers voor een jarig Studio Brussel. Dit is voor ons een stimulans om in de toekomst nog meer de radio te gaan maken die Vlaanderen verdient, met lef, engagement en avontuur."

Radio 1 blijft volgens de VRT de vruchten van de vernieuwingsoperatie plukken: het marktaandeel steeg van 8,8 naar 9,9 procent en het bereik blijft stabiel rond zevenhonderdduizend luisteraars. "Dit is een droomscenario voor Radio 1. We hoopten bij de vernieuwing om op termijn 10 procent marktaandeel te halen. Dit is een mooi cijfer voor een open actualiteitennet", zegt netmanager Els Van de Sijpe.

Klara volgt zijn traditioneel golvende curve: een marktaandeel van 2 procent (2,3 procent) en een dagelijks gemiddeld aantal luisteraars van 144.000 (173.000).

CIM
De luistercijfers komen uit het recente onderzoek (golf 16) van het CIM bij de Vlaamse bevolking van 12 jaar en ouder, op de uurschijf van 05.00 tot 05.00 uur. (belga/sam)

Q-music blijft marktleider bij de 18- tot 44-jarigen. Beeld UNKNOWN
Q-music blijft marktleider bij de 18- tot 44-jarigen.Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234