Donderdag 21/01/2021

Radio 1 Bowie Sessie in Rivierenhof: hommage aan een kameleon ****

Beeld Alex Vanhee

David Bowie staat een halve eeuw op de planken: hét uitgelezen excuus voor Radio 1 om zich met een regiment Belgische muzikanten te ontfermen over het oeuvre van de legendarische popkameleon. Van een Oostends visserswalsje over morsige barblues tot een viool van duizend-en-één-nacht: in het Rivierenhof zag je Bowie in alle toonaarden.

David Bowie bestaat uit veel mensen. Doorheen de jaren gaf hij de vrije teugel aan een handvol alter ego's, zonder beperking in kunne of kleur. Ziggy Stardust, Aladdin Sane, The Thin White Duke, de gentleman-crooner van 'China Girl': weinig artiesten veranderden zo snel, vaak of radicaal van schijngestalte als hij.

Die kameleon kon in het Rivierenhof dan ook alleen maar belichaamd worden door een hele schare aan uitvoerders: zowel de jonkies Reena Riot en School is Cool als de veteranen Arno en Paul Michiels tekenden present. The Sore Losers, The Van Jets en de groepsspil van The Scabs, Stijn Meuris en Neeka vulden de affiche verder aan.

Samen met Arno's vaste begeleidingsgroep werd je twee uur lang onder stroom gezet. De meeste artiesten eigenden zich in het Rivierenhof voornamelijk Bowies bekendste schutkleuren toe: de bovengeslachtelijke rockgod Ziggy Stardust bleek een kolfje naar de hand van Willy Willy en Guy Swinnen ('Suffragette City', 'Five Years'), The Sore Losers ('Moonage Daydream', 'It Ain't Easy') en Paul Michiels ('Starman', 'Ziggy Stardust').

Aladdin Sane werd dan weer lekker oneerbiedig door de mangel gehaald door Arno. Die roerde 'The Jean Genie' doorheen 'Jean Baltazaarr': oorspronkelijk een duet met BJ Scott, maar in Deurne werd zij knap vervangen door Reena Riot. Le plus beau ontweek al even behendig een natuurgetrouwe cover van 'All The Young Dudes', door Serge Feys een semi-elektronisch arrangement te laten spelen. De coupletten bracht Arno zelf in het West-Vlaams: we hoorden iets over "fritt'n in de pan, met vurte andjoen". Het legendarische refrein liet hij dan weer volledig over aan The Van Jets.

Net zo inventief klonken die laatste in 'Fame', dat ze naar eigen zeggen vertimmerd hadden tot "een Oostendse visserwals à la Arno". Verder in de reeks "met grote onderscheiding geslaagd": School is Cool, dat het Arabische gitaarmotiefje in 'The Man Who Sold The World' uitvergrootte. Met een vioolriedeltje dat zo uit de sprookjes van duizend-en-één-nacht geplukt leek, klonk die cover bijzonder vindingrijk. Jammer dat ze even later kozen voor een kitscherig 'Magic Dance' uit de film Labyrinth: een tamelijk knullige keuze in het licht van heel Bowies oeuvre.

Paul Michiels verraste op zijn beurt met een akelig perfecte stemimitatie van Bowie. Met de ogen toe zou je bij momenten gezworen hebben dat je Ziggy Stardust aan het werk hoorde, al paradeerde Polle Pap een stuk krampachtiger dan zijn idool over het podium. Het kan vast niet makkelijk zijn om al vierhonderd jaar je buik ingetrokken te houden. Maar wat een stem! "Een mirakel heeft zich voltrokken," toeterde Jan Hautekiet dan ook enthousiast. "Hier stond Bowie!"

Heel wat Bowie-getrouwe covers klonken overigens bijzonder overtuigend: een jankend span gitaren zorgde voor een magische begeleiding van Guy Swinnen in ''Heroes", terwijl het spelplezier spatte van 'Boys Keep Swinging', waarbij Swinnen de gitaar van zijn spitsbroeder Willy Willy bewerkte met een microfoon.

De schaduwheld van de avond bleek echter Mirko Banovic: met een aan nonchalance grenzend gemak maakte die zich meester van de meest funky, bluesy, jazzy of hevig stuwende basloopjes. Héérlijk om hem even te zien soleren in 'Ashes to Ashes' (wat een onsterfelijke basriff trouwens) of om hem een primitieve groove te zien neerzetten in 'It Ain't Easy'. De versie van die song neigde in de handen van The Sore Losers eerder naar die van Ron Davies, met een barpiano en vettige bluesgitaar, maar geen bezwaar.

"Ik geloof dat ik vaak het beste boven haal uit iemands talent," noemde David Bowie ooit zijn grootste verdienste.

In het Rivierenhof werd dat twee uur lang overtuigend bewezen.

Beeld Alex Vanhee

Beeld Alex Vanhee

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234