Woensdag 18/05/2022

Radicaal toekomstgericht

dans

festival amperdans in antwerpen

Antwerpen

Van onze medewerkster

Clara van den Broeck

Deze week wordt er aardig wat gedanst in Antwerpen. Op het zuid: in Monty. Op het noord: in wp Zimmer. Beide organisaties sloegen de handen ineen om opkomend en/of vernieuwend danstalent gedurende een week een podium te geven. Naam van het festival: Amperdans. Opzet: het promoten van nieuwe tendenzen. En het loopt goed.

Hoewel het, naast een paar (Belgische) premières, ook veel hernemingen bevat, is Amperdans radicaal toekomstgericht. Het toont aanzetten, processen, beginpunten of tussenstoppen veeleer dan voltooide voorstellingen. Het toont een spinnenweb waarin ijverig in verschillende richtingen wordt gewerkt. Geen staalkaart, maar een visoen van wat de toekomst aan interessante dansfenomenen kan brengen. Die fenomenen zitten momenteel voornamelijk in het stadium van het fundamenteel onderzoek: wat is dans? Wat is beweging? Wat is een voorstelling? Wat is/doet een toeschouwer? Zo'n onderzoek mag zwaar op de hand lijken (en is dat soms ook), maar is nodig voor de voortdurende hernieuwing van een medium. Dat dat trouwens ook dikke fun kan zijn, bewijst onder meer Swollip, van Alexander Baervoets.

Amperdans opende woensdag met de première van 3/0, van David Hernandez. Over wat een beeld, of een beweging op zich kan vertellen. Over hoe je tot de creatie van zo'n beeld of beweging komt. Het zijn interessante vragen. Maar jammer genoeg weet Hernandez ze niet dwingend genoeg te vatten in de voorstelling. Ergens vraagt hij: "Wat te zeggen? Er is zo veel en zo weinig van waarde." Maar er komt noch een antwoord noch krijgen we een krachtig beeld van die twijfel te zien. 3/0 is dan ook te onduidelijk, te leeg, met weliswaar een paar krachtige momenten zoals we die van Hernandez gewoon zijn.

Veel precieser is Tono, van het Italiaanse collectief Kinkaleri. Twee dansers bewegen in repetitieve patronen met hoofdtelefoons op. De toeschouwer hoort de muziek niet waarop ze dansen. Zo krijgt hij een enorme interpretatieve vrijheid. De dansers lijken uitdrukkingsloze robots, mechaniekjes van botten en vlees, die langzaam aan bezweet raken en dieper beginnen ademen. Langzaam aan wordt vorm lichaam in plaats van betekenis. Het repetitieve schema van hun bewegingen slijpt dieper en dieper in hun spieren en botten in.

Lichter, maar jammer genoeg ook gladder, zijn de elegante, geperformde en gefilmde Haikus, van het Portugese collectief Bomba Suicida. Een femme fatale verzamelt snorren op haar borsten, en een meisje wordt bewoond door speelgoedboerderijdieren: het is poëtisch en prettig gestoord.

Net als bij Kinkaleri, krijg je ook in de solo Love me two times, van PARTS-afgestudeerde Etienne Guilloteau, vrij spel voor je verbeelding. Is zijn dans met de rolkraagtrui een kinderspel, of verbeeldt het een gruwelijk verminkt lichaam? Portretteert Guilloteau een macho, een volksdanser, een soldaat die zich overgeeft?

Met de helft van het programma dat we al hebben kunnen bekijken, toont Amperdans twee tendenzen: het multidisciplinaire en het belang van de verbeelding van de toeschouwer. De dans lijkt definitief uit zijn voegen te barsten, en betekenis lijkt voornamelijk in de blik van de kijker te moeten ontstaan. Dat wil zeggen dat de wegen openliggen. Go go go go go!

WAT: Amperdans WAAR EN WANNEER : Vanavond nog in wp Zimmer: Mirth van Arco Renz (20u), Or press escape van Edit Kaldor (21.30u) en Swollip, van Alexander Baervoets (22.15u).

In Monty: Organizar Carlos Pez, van Carlos Pez Gonzàlez (18u), Haikus, van Bomba Suicida (20u), en Blowing up, van Claire Croizé (22u). Vanmiddag om 15u in het Bernarduscentrum (Lombardenvest 23) : internationaal colloquium van danscritici door SARMA. Kaartjes: 03/238.91.81 ONS OORDEEL: Amperdans biedt een toekomstvisioen van een medium dat uit zijn voegen barst.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234