Dinsdag 28/01/2020

Radicaal plan in Gent: hele stad wordt zone 30

Fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer krijgen in Gent voorrang op de auto. De stad wordt in zeven sectoren verdeeld, het autoverkeer moet over de ring. Bijna het hele gebied binnen de ring wordt zone 30. Dat blijkt uit het officiële Mobiliteitsplan 2030.

Het hele gebied binnen de kleine ring wordt zone 30, behalve de Blaisantvest, de Franklin Rooseveltlaan, Gustave Callierlaan en de Zuidparklaan. Dat moet de stadskern leefbaarder en meer kindvriendelijk maken. Om geluidshinder te beperken en de luchtkwaliteit te verbeteren, krijgen de E17 en de E40 in de stadsregio een uniforme snelheidsbeperking: 100 kilometer per uur. De beperking zou ook de veiligheid en de doorstroming op de snelwegen moeten verbeteren.

Om het doorgaand verkeer te weren, zal Gent in de zomer van 2016 in zeven sectoren verdeeld worden, waarbij autoverkeer van de ene naar de andere sector via de stadsring moet. Om sluipverkeer te weren, worden daarom ook zes straten 'geknipt' (Phoenixbrug, Verlorenkost, Coupure, Ottogracht, Ham en Zondernaamstraat).

"We moeten de klassieke oplossingen verlaten en duidelijke keuzes maken", zegt schepen Filip Watteeuw (Groen), bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken. "Het zijn ambitieuze doelen, maar niet onhaalbaar, we willen in Vlaanderen de referentiestad worden op vlak van duurzame mobiliteit."

De omvang van het voetgangersgebied of de autoluwe zone in de stadskern wordt verdubbeld. Concreet worden onder meer de verbinding tussen het Patershol en het Veerleplein, de Waalse Krook en de Sint-Baafscorridor autovrij. "Op die manier creëren we meteen ook bijkomende winkelwandelstraten en ruimte voor horeca en terrassen", aldus Watteeuw. Ook een deel van de studentenbuurt, met als belangrijkste wegen de Sint-Pietersnieuwstraat en misschien ook de Overpoort, wordt voetgangersgebied.

Het twintig jaar oude fietsplan maakt plaats voor een 'stadsregionaal fietsrouteconcept', met meer publieke fietsparkings, betere bewegwijzering en de oprichting van een aanspreekpunt, het Huis van de Fiets. Het openbaar vervoer zal in lussen gaan rijden, in plaats van de huidige radialen. Er wordt ook ingezet op verbindingen naar randgemeenten.

Bij oppositiepartijen N-VA en CD&V klinkt gemor over de communicatie van het paars-groene bestuur, dat zijn plannen via een persconferentie bekendmaake. Unizo is gematigd positief, maar vraagt om eerst maatregelen te nemen en dan pas de zes geselecteerde straten door te knippen. Het Gents Milieufront spreekt van "een grote stap in de goede richting".

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234