Maandag 27/01/2020

Radicaal in soberheid

Is het een grot? Een doolhof? Een gordijnenwinkel? Nee, het is de nieuwste installatie van het New Yorkse duo Snarkitecture. Hun werk mixt kunst met architectuur en is uitgepuurd, sober, radicaal en immens populair. 'We zeggen vaker nee dan ja tegen een opdracht.'

De Martin Margiela's van de architectuur. De holbewoners van de kunst. De chouchous van de fashion. Daniel Arsham en Alex Mustonen laten zich niet zo gemakkelijk in een hokje duwen. De twee New Yorkers - de één kunstenaar, de ander architect - maken indrukwekkende installaties en zijn razend populair in de modewereld. Hun laatste realisatie was te zien tijdens de meubelbeurs in Milaan. Modelabel COS had voor hen een eenvoudige opdracht: "Hier is de ruimte. Doe er iets mee." Het resultaat is een labyrintisch gangenstelsel volledig gemaakt van textiel. Aan het plafond hangen duizenden stroken stof als gordijnen. Die zijn in verschillende lengtes geknipt zodat er holtes ontstaan die lijken op een grot, hol of spelonk. Voor deze spierwitte dwaaltuin werd maar liefst 100.000 meter synthetisch lint gebruikt, een semitransparante stof die knipoogt naar de nieuwe COS-collectie.

Terwijl we door de installatie wandelen, geeft Alex Mustonen - de architect van de twee - een woordje uitleg: "Te midden van de hectische meubelbeurs wilden wij een kalme, serene en relaxerende ruimte maken. Een grot - of toch een suggestie daarvan - voelt heel vertrouwd aan, een instinct dat we onbewust erfden van onze voorouders. Voor bezoekers is de installatie een soort expeditie. Je ontdekt de verschillende ruimtes door in dialoog te gaan met de architectuur." Daniel, de artistieke helft van het duo, vult aan: "Eigenlijk vatten we deze installatie op als een beeldhouwwerk. We bekijken de ruimte als een massief volume. De architectuur ontstaat door delen weg te halen. Niet door elementen toe te voegen zoals normaal gebeurt in de architectuur. Denk maar aan muren, plafonds en vloeren. Doordat we met textiel werken, kunnen bezoekers in de volle zones - waar de stroken stof tot op de grond hangen -zelf nieuwe open ruimtes maken. Een knipoog naar holbewoners die rotsen uithouwen."

Snarkitecture is superpopulair bij modemerken. Naast COS werkten ze ook al voor Calvin Klein, Palladium en een hoop boetieks in New York. Hoe komt dat? Arsham: "De meeste modeklanten waarvoor we werken, zijn vrienden en kennissen. In New York is er een hechte scene van mensen uit de mode, kunst en architectuur. Bovendien zijn modemensen altijd op zoek naar ideeën voor hun winkels en shows." Alex: "Vergeet ook het retail-aspect niet. Ons monochroom palet heeft twee troeven. Het creëert sterke, indrukwekkende ruimtes die mensen zich herinneren. En tegelijkertijd zorgt het ervoor dat de architectuur naar de achtergrond verdwijnt en dat de kleren of andere koopwaar alle aandacht krijgen."

Zelfs de oorsprong van Snarkitecture ligt in de mode. Flashback naar 2005. Designer Hedi Slimane - toen verantwoordelijk voor de mannencollecties bij Dior - vroeg aan kunstenaar Daniel Arsham om paskamers te ontwerpen voor de nieuwe Dior-winkel in Los Angeles. De enige vereisten: een stoel, een haak en een spiegel. De kleedhokjes waarmee Daniel afkwam, leken met de zware geërodeerde muren wel uit de prehistorie te komen. De spiegel was uitgehouwen in de wand waar ook de loodzware bank aan hing. "De architecturale ingrepen waren zo zwaar dat de eigenaar van het pand er een beetje zenuwachtig van werd", vertelt Arsham. Dus huurde hij een bevriende architect in: Alex Mustonen. De twee hadden samen gestudeerd aan The Cooper Union in New York, een hoog aangeschreven kunstschool die vooral bekend staat om de zeer conceptuele architectuuropleiding. Onder meer Daniel Libeskind en Shigeru Ban versleten hun broek hier op de schoolbanken.

Na de Dior-paskamers kreeg Arsham verschillende aanvragen voor architecturale projecten. Dus besloot hij meer met Alex samen te werken. Dat werd uiteindelijk Snarkitecture. "De zaken gaan goed. We werken nu al met acht man in de studio en we hebben de luxe om selectief te zijn in onze projecten. We zeggen zelfs vaker nee dan ja. Qua projecten doen we zowel objecten - van kleine designspullen tot meubels - als grote ruimtes. Na enkele winkels zijn we nu voor het eerst ook begonnen met huizen en appartementen", weet Alex. De samenwerking verloopt altijd volgens een vast stramien. Daniel: "We zitten met z'n allen rond de tafel en iedereen brengt zijn ideeën mee. Die werken we vervolgens uit in tekeningen en ideeën. Daarna trek ik me terug en neemt Alex samen met zijn team architecten de technische zaken voor zijn rekening. Het grootste deel van mijn tijd zit ik in mijn atelier. Gelukkig zit dat in hetzelfde gebouw in Brooklyn. Ik kan dus gemakkelijk heen en weer lopen."

Vragen we ons alleen nog af: waar komt die bizarre naam vandaan? Hebben ze die bedacht tijdens een zatte bui? Alex: "Nee hoor. We haalden onze inspiratie uit het gedicht The Hunting of the Snark van Lewis Carroll, de Britse auteur die ook Alice in Wonderland schreef. Hij ontwikkelde onder meer de porte-manteau: een samentrekking van twee bestaande woorden tot een nieuw woord met een eigen betekenis. Ook wij vertrekken altijd van bestaande, alledaagse elementen om iets nieuws te maken. Net als bij Carroll is in ons werk het spelelement heel belangrijk. Het eerste object dat Daniel en ik samen maakten, was een pingpongtafel. Het ding staat nog altijd middenin onze studio en we organiseren wedstrijdjes onder de collega's. Pingpong is fantastisch omdat het zo simpel is. En het is een van de weinige sporten die je kunt spelen in een kantoor. Eigenlijk lijkt tafeltennis op een goede samenwerking. Het is een soort conversatie, een continue back and forth."

snarkitecture.com

Recept voor succes

1980 Daniel geboren

1981 Alex geboren

2003 Daniel studeert af als beeldend kunstenaar

2005 Alex studeert af als architect

2005 Daniel tekent de pashokjes van Dior Homme-winkel in LA in opdracht van Hedi Slimane

2007 Alex richt de design consultancy Intramural op

2007 start Snarkitecture

2010 maken samen hun eerste reeks meubels

2013 Daniel doet een kunst-project met Pharrell Williams

2015 het eerste residentiële project van Snarkitecture

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234