Donderdag 13/08/2020

Racegamemakers geven plankgas

Gamers die van racespelletjes houden, hebben dit najaar een overvloed aan keuze: iedere uitgever heeft wel een titel op de markt. Dat heeft te maken met het feit dat de nieuwe consoles hun eerste volle eindejaarsperiode hebben ingezet. En een racespel is vaak de eerste aankoop.

Een racegame maken was tot vorig jaar iets commercieel riskants voor gamebedrijven. Autofreaks en fans van racespelletjes zweren bij twee bestaande reeksen, Forza Motorsport op Microsofts Xbox-consoles en Gran Turismo op Sony's PlayStation. Het merendeel van de spelers was perfect gelukkig met zijn bestaande game uit die reeks, ook al was die al enkele jaren oud: niemand had echt nood aan een concurrent voor die twee, en degenen die het probeerden gingen lelijk de mist in.

Dit najaar lijkt dat helemaal te zijn veranderd. Microsoft bracht bij de Europese release van zijn nieuwe Xbox One-console de lanceringstitel Forza Motorsport 5 uit, niet zo lang daarna al gevolgd door de toegankelijkere opvolger Forza Horizon 2. Sony probeerde het voor zijn PlayStation 4-console met de nieuwe titel Driveclub.

Gas-sturen-remmen

Maar ook andere gamehuizen mengen zich weer in de race. Het Franse Ubisoft lanceert later dit jaar zijn eigen racegame The Crew, het Japanse Bandai Namco had zijn alternatieve game Project Cars gepland voor volgende maand (maar moest die ondertussen uitstellen), en er zijn nog een vijftal andere racespelletjes binnen een welbepaalde niche, zoals het motorcrosspelletje MXGP.

Waar komt dus ineens die interesse voor racespelletjes vandaan, van gamehuizen die tot vorig jaar niet meer omkeken naar het genre? Vooral omwille van de universele charme die ze uitstralen, én de nieuwe spelers die er misschien voor klaarstaan nu er ook een nieuwe gameconsole onder het tv-kastje wordt gezet. Want dat is altijd al een wetmatigheid geweest in de videogame-industrie: wanneer er nieuwe gameconsoles op de markt komen, worden er ook racegames bij gekocht. Het genre is namelijk bijzonder toegankelijk en simuleert handelingen die de meeste volwassen spelers wel kennen: wie kan gas geven, sturen en remmen, is klaar voor een racegame.

Kijk bijvoorbeeld naar Forza Motorsport 5, dat eind vorig jaar al, samen met de Xbox One-console, in een beperkt aantal landen werd uitgebracht, en dit najaar een tweede lancering kreeg met meer circuits om overheen te razen en meer auto's om uit te kiezen. Op dit moment zijn er wereldwijd 1,53 miljoen exemplaren van die game verkocht, op een totaal van 5,9 miljoen Xbox One-bezitters: één op de vier heeft de game dus in huis. "Je zult ze altijd samen zien opduiken, en dat is al zo sinds de jaren negentig: racegames horen gewoon bij nieuwe consoles", zegt Brian Eckberg, community manager bij Turn 10 Studios, een Amerikaanse videogamestudio die een dochteronderneming is van Microsoft en exclusief voor de Xbox-gameconsoles van dat bedrijf de Forza-reeks maakt. "De combinatie van de twee levert een boost in de verkoop op, zowel voor de console als voor de game."

Moordende concurrentie

De nieuwe spelers die dit najaar op de markt zijn, nu zowel de PlayStation 4 als de Xbox One voor het eerst tijdens een volledige eindejaarsperiode in de rekken liggen, gooien het wel over een compleet andere boeg. Autofreaks grijpen nog steeds liefst naar games als de Forza-reeks, die 3D-modellen van auto's en circuits tot in de kleinste details juist proberen te leveren, en daarvoor zelfs de hulp inriepen van het team achter het Britse televisieprogramma Top Gear. Daarom proberen de makers van Ubisofts The Crew iets compleet anders te leveren: een game waarbij de speler een vereenvoudigde versie van de volledige Verenigde Staten kan doorkruisen, om er deel te nemen aan talloze racedisciplines.

"Er zijn een hele hoop racegames op de markt, en ze zijn allemaal erg goed: de concurrentie is dus moordend", zegt Julian Gerighty, creative director van The Crew. "Als we niet iets totaal anders brengen voor de speler, zoals volledige vrijheid, kunnen we daar niet tegenop."

Veel van de vernieuwingen in de nieuwste lichting racespelletjes spruiten natuurlijk ook voort uit die grotere paardenkracht die onder de motorkap van de PlayStation 4 of Xbox One zit: de nieuwe consoles beschikken over sterkere interne chips en hebben ook betere mogelijkheden voor spelers om online te gaan. In de twee Forza-games is de artificiële intelligentie van computergestuurde tegenstanders, ook als de speler in zijn eentje aan het racen is, bijvoorbeeld een samenvatting van het gedrag van andere spelers, dat online wordt bijgehouden.

In Sony's Driveclub kunnen spelers een onlineclubje oprichten, waar onder meer scores worden gedeeld, ook al spelen ze soms individueel. En soms is het ook gewoon een kwestie van nog meer realisme te leveren, wat met de vorige lichting consoles nog niet mogelijk was: zo bestelde Turn 10 Studios voor Forza Motorsport 5 een hele vrachtwagen autobanden van het merk Pirelli om ze vakkundig op een testbank aan flarden te laten rijden, zodat ze precies konden simuleren hoe een autoband tijdens een echte race verslijt. Eckberg: "Iedere kans die we krijgen om de auto's in onze games meer 'levend' te maken, grijpen we aan."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234