Donderdag 06/05/2021

Race tegen tijd om schip op Antarctica te redden

Kaapstad

The Independent

Tijdens midwinterse stormen, temperaturen van min vijftig graden Celsius en bijna geen daglicht zit een groep Russische wetenschappers sinds vorige week vast op het pakijs van Antarctica. Voedsel- en brandstofvoorraden, broodnodig om zich te verwarmen, slinken razendsnel. Vanuit Zuid-Afrika is een gedurfde reddingsoperatie begonnen.

Begin deze week vertrok een oceanografisch onderzoeksschip vanuit Kaapstad op een verraderlijke missie om de bemanning van de gestrande Magdalena Oldendorff te redden voor het snel verslechterende weer dat onmogelijk zal maken. De reddingswerkers hebben twee militaire Oryx-helikopters aan boord, waarvan de piloten en bemanning geoefend zijn om bij stormkracht de zeelui van het schip te plukken.

"De condities zijn verschrikkelijk. Deze tijd van het jaar is het bijna vierentwintig uur per dag donker. De temperatuur bedraagt min vijftig graden en de wind waait zo hard dat er veel ijs door de lucht vliegt", zegt kolonel Piet Paxton, een woordvoerder van het Zuid-Afrikaanse leger.

"De piloten zullen het moeilijk hebben om hun handen en voeten in de koude te voelen. Elk klein incident kan uitdraaien op een ramp. Ik denk dat ze aan heroïsche inspanning begonnen zijn."

De Duitse Magdalena Oldendorff, een schip van 18.000 ton, heeft 79 Russische wetenschappers en 28 bemanningsleden aan boord. Het was op de terugweg van een onderzoekspost aan het Russische Novolazarevskaya-station in het noordoosten van Antarctica toen het vorige week vastliep in het pakijs. Toen dat dreigde de romp te beschadigen keerde het terug naar de Muskegbukta-baai, waar het nu op redding wacht.

"De toestand van het ijs is zo slecht dat het schip niet zijn eigen weg kan banen door een smalle ijsvrije zone", zegt Vyacheslav Martyanov, vice-directeur van de Russische Antarctica-expeditie via satelliettelefoon aan The Independent. "We hebben op dit ogenblik onvoldoende bevoorrading, maar als we rantsoeneren houden we het nog een tijdje vol." De wetenschappers zouden voldoende proviand en brandstof hebben om twintig dagen te overleven.

Het Zuid-Afrikaanse onderzoeksschip Agulhas hoopt de reis van 2.580 mijl binnen een week te vervolmaken, en wil zich aan de rand van het pakijs laten begeleiden door de Argentijnse ijsbreker Almirante Irizar. Als zij er niet in slagen om tot aan de Magdalena Oldendorff te varen, zullen de helikopters worden ingezet.

Het schip zal dan achterblijven met een paar vrijwillige bemanningsleden die voldoende voorraad en brandstof zullen krijgen om de winter in de zuidelijke hemisfeer door te komen. "Iedereen beseft dat deze redding een moeilijke uitdaging is, maar we zijn optimistisch", zegt Gerald Hagemann, directeur van het Antarctic Logistics Centre International, die de reddingsoperatie leidt. "Het weer is slecht, de Agulhas wordt gehinderd door een zware zee, maar de toestand van het ijs is oké."

Aan boord van de Agulhas bevindt zich bovendien een Russische expert die gespecialiseerd is in het verkennen en navigeren door ijsmassa's. De Zuid-Afrikaanse helikopters zijn uitgerust met ontdooiingsmateriaal. Wel is het zo dat ze door de ijle lucht hun normale laadvermogen moeten aanpassen zodat slechts achttien mensen per vlucht kunnen worden ontzet."

Magdalena Oldendorff zit vast in pakijs met 107 mensen aan boord

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234