Woensdag 13/11/2019

Crash EgyptAir

Race tegen de klok om zwarte dozen Egyptische Airbus te vinden

Beeld Photo News

In de Middellandse Zee is nu ook een Egyptische onderzeeër op zoek naar het wrak van de neergestorte Airbus van EgyptAir. Onderzoekers willen zo snel mogelijk de zwarte dozen vinden, om het mysterie rond vlucht MS804 op te helderen.

Het Egyptische leger gaf dit weekend de eerste beelden vrij van gevonden brokstukken en persoonlijke bezittingen. Daarop is onder meer een roze slaapzak van een kind te zien, net als delen van de romp van het vliegtuig, stukken zetelbekleding, een reddingsvest en een das. Er werden ook enkele menselijke resten gevonden, zo'n 290 kilometer ten noorden van de Egyptische kust. Maar zonder DNA-analyse is niet te achterhalen van welke passagier of crewlid die afkomstig zijn.

Onderzoekers gaan bij familieleden langs om erfelijk materiaal te verzamelen. Heel wat naasten verblijven nog steeds in een hotel nabij de luchthaven van Caïro. Niet ver daarvandaan werden in een kerk en een moskee zaterdagavond enkele herdenkingsdiensten gehouden voor de 66 slachtoffers. Voor vele familieleden was dat een bijzonder emotioneel moment.

Het wrak van het vliegtuig is nog steeds spoorloos. Schepen en vliegtuigen zijn uitgestuurd om met geavanceerde sonarapparatuur een gebied van 17.000 vierkante kilometer af te speuren. Ook een onderzeeër is onderweg, om de zaken te versnellen.

De reddingswerkers hebben nog zo'n drie weken de tijd om het 'ping'-geluid op te vangen dat de zwarte dozen uitsturen. Dan geeft de batterij de geest. De oranje, metalen dozen kunnen klaarheid brengen over wat er precies is gebeurd in de nacht van woensdag op donderdag, toen het vliegtuig van Parijs richting Caïro vloog.

Rook

Kort na de crash werd ernstig rekening gehouden met de mogelijkheid van een terreurdaad. Maar bewijzen of opeisingen zijn er nog niet. De Franse en Egyptische onderzoekers achten het daarom ook mogelijk dat een technisch of menselijk falen de crash heeft veroorzaakt.

Vrijdagavond raakte bekend dat de Airbus vóór de crash nog boodschappen doorstuurde via het Aircraft Communications Addressing and Reporting System (ACARS). Die gaven aan dat er rook aan boord was, in de wc en onder de cockpit. Maar waar rook is, is nog geen vuur, waarschuwen specialisten. Bij een technisch falen of een decompressie, waarbij veel condensatie ontstaat, kan verkeerdelijk de boodschap 'smoke' worden uitgestuurd. "Op dit ogenblik kunnen we nog geen enkel scenario uitsluiten", luidt het.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234