Zaterdag 17/04/2021

Raad van bestuur is slangenkuil

Zeven van de achttien leden hebben samen met Schouppe belangen in door justitie geviseerd filiaal Interferry-Boats

De raad van bestuur van de NMBS moet op 1 oktober a.s. oordelen over de positie van spoorbaas Schouppe. De voorzitter van de raad, Michel Damar (PS), liet gisteren weten dat hij alvast vindt dat de spoorbaas "afstand zou moeten nemen van zijn functie als gedelegeerd bestuurder". De discussie binnen de raad zou wel eens bijzonder rumoerig kunnen verlopen.

De raad wordt geacht de belangen van de Belgische staat te vertegenwoordigen en wordt dan ook samengesteld door de federale regering, de enige aandeelhouder van de NMBS. In zijn huidige vorm wordt de raad fel gedomineerd door CVP en PSC. Zeven van de achttien leden zijn door die partijen afgevaardigd en nog eens twee andere door de christelijke vakbonden CVCC en CSC.

Maar zelfs zonder deze politieke verhoudingen zouden de zaken moeilijk liggen. Gisteren nam SP-vertegenwoordiger Antoon Colpaert alvast de verdediging van Schouppe op zich. Net als Schouppe zelf vind je Colpaert echter terug in het NMBS-filiaal Interferry-Boats. Het is onder meer dit bedrijf dat door onderzoeksrechter Leys wordt geviseerd in zijn onderzoek naar het miljardencontract met Ikea. Colpaert bestuurt het bedrijf mee namens de NMBS, wat normaal is, aangezien de maatschappij 65,6 procent van de aandelen bezit. (Interferry-Boats nam vorig jaar na een samengaan met de Belgische Scheepvaartmaatschappij Interferry over.)

Colpaert is lang niet de enige die binnen de raad van bestuur bij het bespreken van de zaak-Schouppe in een positie terechtkomt die sterk doet denken aan die van rechter en partij tegelijk. Behalve Colpaert hebben niet minder dan zes andere leden van de raad van bestuur van de NMBS belangen in Interferry-Boats. Het gaat om Claire Ysebaert (VLD), François Cammarata (CSC), Vincent Bourlard (PS), Marcel Verslype (PS), Michel Debauque (PS) en Albert Stassen (PSC). Deze mensen zijn allen politieke backbenchers, meestal met lange loopbanen op ministeriële kabinetten of partijpolitieke studiediensten. "Het was een tactiek van Schouppe om deze mensen aan zich te binden door kwistig goed betaalde mandaatjes uit te delen", zegt een ex-lid van de raad van bestuur. "Nu zal moeten blijken in hoeverre dat nog meespeelt. En in hoeverre het nog een normale gang van zaken mogelijk maakt."

In de raad van bestuur van Interferry-Boats treffen we buiten Schouppe nog twee andere NMBS-kopstukken aan: directeur Antoine Martens (CVP) en ingenieur Georges Lammertyn. Zij zetelen niet in de raad van bestuur van de NMBS, maar kunnen intern wel het gevoel van samenhorigheid verhogen. Zo stellen velen zich vragen bij de houding van Michel Damar. Tot gisterenmiddag hoorde ook zijn naam thuis in de lange rij van mensen die aan de zijde van Schouppe filiaal na filiaal oprichtten en in raden van bestuur gingen zetelen. Exacte statistieken zijn er niet, maar volgens onze informatie zetelen zeker zestien van de achttien leden tevens in een of meerdere filialen.

Damar zelf heeft niet zo gek veel dergelijke mandaten, maar veel van zijn partijgenoten wel. Zo is de al genoemde Vincent Bourlard bijvoorbeeld ook directeur-generaal bij het bedrijf Euro Liège TGV, waar Etienne Schouppe samen met een plaatselijk PS-coryfee voorzitter is. Zijn naam is Guy Mathot. (DDC)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234