Vrijdag 07/08/2020

Quizvraag: 'Wie zal de multimiljonair betalen?'

Voortgaand op de gigantische prijzenpotten van enkele televisiespelletjes spelen de omroepen dezer dagen met vuur. Toch is dat slechts schijn; het risico is beperkt. Verzekeringen op maat maken het mogelijk megageldprijzen uit te loven. En om originele marketingacties te lanceren.

BRUSSEL.

EIGEN BERICHTGEVING

Ook gekeken, gisteravond, naar Wie wordt multimiljonair? In dat VTM-programma kunnen deelnemers na het beantwoorden van een aantal kennisvragen met 20 miljoen naar huis gaan. Tot nu toe is dat nog niet gebeurd. In Nederland en Groot-Brittannië, waar een soortgelijk programma wordt uitgezonden, trouwens evenmin. En als het gebeurt, is er geen paniek bij VTM. Het bedrijf heeft zich verzekerd tegen dit risico.

Hoe die verzekering precies in elkaar zit en welke maatschappij het risico dekt, daarover wil de VTM-persdienst niets kwijt. Maar VTM is niet de enige die zich op die manier indekt. Ook RTL heeft zich verzekerd tegen uitbetaling van de hoofdprijs in La roue de la fortune. De krant La Dernière Heure looft prijzen tot 10 miljoen frank uit voor het spelletje 'Cash Cash'.

Deze twee bedrijven hebben zich voor het afdekken van het risico gewend tot het Brusselse bedrijf Tolrip, gespecialiseerd in 'special risk insurances'. Dat is nu bezig met een nieuw project in de Franstalige pers, opnieuw gebaseerd op kennisvragen. En opnieuw met een forse geldprijs als beloning. "Die risico's afdekken is niet zo moeilijk", zegt directeur René Pirlot. "Bij gespecialiseerde maatschappijen in Groot-Brittannië, Nederland en Duitsland bestaat een enorme statistische kennis over de kans dat mensen een goed antwoord geven. Zij weten precies hoeveel procent van de bevolking op de hoogte is van de kleur van een of andere zeldzame vlinder in Guatemala."

Meestal, zo legt Pirlot uit, zijn de verzekeringsmaatschappijen alleen bereid het risico te dragen als de verzekeringsnemer bereid is vragen te gebruiken waarvan het risicoprofiel bekend is. De verzekeringsmaatschappij schrijft dan dus voor welke vragen er gesteld worden.

De televisiestations en krantenuitgeverijen zijn maar al te graag bereid de, relatief lage, premie te betalen. De extra omzet die de kijkcijfer- of oplageverhoging met zich brengt, compenseert de kosten ruimschoots.

De kans op het goed beantwoorden van kennisvragen is niet het enige 'special risk' waarvoor Tolrip bemiddelt. Het risico dat een megaster niet komt opdagen voor een concert, het risico dat een sporttoernooi niet kan doorgaan door weersomstandigheden, het risico dat een commerciële kortingsactie meer respons oplevert dan verwacht - Pirlot kan alles verzekeren. "Gespecialiseerde herverzekeraars of verzekeringsbeurzen kunnen de risico's precies berekenen. De hoogte van het premiebedrag is dan navenant."

Een sector die sterk opkomt, is die van de verzekeringen die gekoppeld zijn aan marketingacties. Een goed voorbeeld was de actie van Renault tijdens het wereldkampioenschap voetbal die Tolrip verzekerde. Als de Rode Duivels meer dan tien keer zouden scoren, zou een koper van een Mégane Diadora de aanschafprijs terugbetaald krijgen. De verkoop van de wagens verdubbelde.

Pirlot heeft intussen al tal van dergelijke acties bedacht. Interbrew loofde twee gratis Campbells uit als het op een bepaalde datum in januari zou sneeuwen. Meedoen kon via een bonnetje bij de Stella-verpakking. Toshiba betaalde de prijs van een laptop terug aan iedereen die zijn studie binnen vier jaar afrondde. Peugeot loofde gratis auto's uit aan jonge chauffeurs die vijf jaar lang ongevalvrij zouden rijden. Aan die actie hebben de verzekeringsmaatschappijen overigens hun broek gescheurd. Ze hadden hun risico berekend op algemene ongevalstatistieken, maar het bleken vooral vrouwen te zijn die aan de actie meededen. En die rijden veel veiliger.

Ook voor grootschaliger risico's deinst Tolrip niet terug. Samen met een Franse makelaar werkte de firma een verzekering uit voor de Franse hotelketen Accor. Die wilde ter gelegenheid van het wereldkampioenschap voetbal een enorme cruiseboot in de haven van Marseille laten aanleggen, bij wijze van luxehotel. De enorme kosten konden echter alleen worden terugverdiend als interessante ploegen zouden doordringen tot de in Marseille geplande wedstrijden. Een risico dat te berekenen viel door wat voetbalstatistieken naast elkaar te leggen.

Het prettige van zijn vak vindt René Pirlot dat hij verzekeringen kan verkopen die iets opbrengen. "De meeste verzekeringen kosten gewoon geld. Die van mij kunnen voor een omzetverhoging zorgen en leveren dus geld op. Dat is een veel prettiger boodschap voor de klant."

Ruben Mooijman

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234