Zondag 25/10/2020

'Quiz Me Quick': fictie voor een beperkt publiek

Voor de financiering van zijn nieuwe fictiereeks ging Bart De Pauw de mosterd in de VS halen. Als gevolg daarvan is Quiz Me Quick nu al op betaalzender Prime en pas dit najaar op Eén te zien.

De nieuwe fictiereeks van Bart De Pauw. De kans dat u er al iets over gehoord hebt is behoorlijk groot. Sinds Quiz Me Quick drie weken geleden in première ging kreeg de reeks enkel lof toegezwaaid waarna op het internet behoorlijk wat buzz ontstond rond De Pauws nieuwste geesteskind. De kans dat u al iets van Quiz Me Quick heeft gezien is dan weer behoorlijk klein. De reeks kan enkel bekeken worden door de 220.000 abonnees van betaalzender Prime. Het grote publiek moet nog wachten tot dit najaar, dan pas zijn de avonturen van het onwaarschijnlijke quizploegje Tafel zeven op Eén te zien.

Die timing is het gevolg van een constructie opgezet door Koeken Troef, het productiehuis van De Pauw. De Pauw klopte niet alleen bij de VRT aan op zoek naar steun, hij ging met het scenario voor de eerste aflevering ook langs bij kabelbedrijf Telenet. En daar reageerden ze even enthousiast als aan de Reyerslaan. Telenet stapte mee in het verhaal op voorwaarde dat Quiz Me Quick op première zou gaan op Prime, de betaalzender van Telenet. Een manier van werken die betaalzenders in de VS al jaren toepassen maar die bij ons relatief nieuw is. "Het is als klein productiehuis niet makkelijk om het budget voor een ambitieuze fictiereeks als Quiz Me Quick rond te krijgen", vertelt Helen Perquy, die samen met De Pauw aan de wieg van Koeken Troef stond. "Het zoeken naar een extra partner was de enige manier om de reeks te kunnen draaien zoals wij ze wilden draaien." De VRT was na het lezen van het scenario dan wel heel erg enthousiast over Quiz Me Quick, ook de openbare omroep beschikt niet over oneindige budgetten. "We stonden dus voor de keuze: toegevingen doen op het gebied van scenario en mensen waarmee we wilden werken of op zoek gaan naar extra geld." Ook de reeks minstens twee jaar uitstellen was een optie, dan zou de VRT immers wel voldoende budget vrij kunnen maken, maar dat zagen ze bij Koeken Troef niet meteen zitten. "Kwissen wordt nu gesmaakt", legt Perquy uit. "Het zou jammer zijn om dat momentum te laten schieten."

Piraterij beletten

Koeken Troef moest dus op zoek naar extra centen. Het Vlaams Audiovisueel Fonds kwam over de brug, er doken nog een aantal sponsors op en ook Telenet haalde de portefeuille boven. "Wij kiezen al een aantal jaar voor een uitgesproken Vlaamse strategie", zegt Siegfried Moens, die bij Telenet verantwoordelijk is voor de Prime-programmatie. "We doen bijvoorbeeld heel wat inspanningen om zo veel mogelijk Vlaamse films na hun bioscoopcarrière eerst bij ons op het scherm te brengen. Bij Vlaamse series hebben we die traditie veel minder, maar toen we het scenario van Quiz Me Quick te zien kregen, beseften we meteen dat we die kans niet mochten laten schieten." Het is trouwens niet de eerste keer dat Telenet voor die aanpak kiest. "Ook voor Matroesjka's, de vtm-reeks over vrouwenhandel, hebben we destijds eenzelfde constructie opgezet."

Een win-win situatie voor alle partijen. De Pauw kon de reeks maken die hij wou, zonder toegevingen. Prime kan zijn klanten de reeks in première laten zien. En de VRT, ten slotte, krijgt een reeks die, dankzij het extra Telenet-budget, alleen maar beter is geworden. Alleen zullen een aantal Vlamingen de reeks wel al gezien hebben wanneer ze dit najaar de zondagavond van Eén moet kleuren. "Maar dat hoeft geen probleem te zijn", vindt Perquy. "Kijk naar wat er met Aanrijding in Moscou is gebeurd. Die film was eerst in de bioscoop te zien, daarna op Prime en toen hij op tv kwam hebben er nog eens een miljoen mensen naar gekeken."

Ook bij de VRT zien ze geen problemen in de Prime-première. "De aandacht die de reeks nu al krijgt en het feit dat het beperkt aantal mensen dat Quiz Me Quick heeft gezien erg enthousiast is, doet het beste vermoeden voor dit najaar", vindt woordvoerder Bjorn Verdoodt. Het aantal Prime-klanten blijft met 220.000 abonnees bovendien behoorlijk beperkt. Tenzij iemand de reeks nog voor ze op Eén te zien is illegaal op het internet laat lekken. Al is de kans dat zoiets gebeurt heel klein, beweren ze bij Telenet. "Net als bij alle andere buitenlandse reeksen die we op Prime programmeren, doen we ook voor Quiz Me Quick al het mogelijk om de verspreiding van digitale kopieën te beletten."

Niets dan voordelen dus. Bij Koeken Troef zijn ze er dan ook van overtuigd dat in de toekomst nog meer gelijkaardige constructies op zullen duiken. "Fictie maken kost heel veel geld. En de Vlaamse zenders kunnen die grote projecten niet volledig zelf blijven prefinancieren." Ook bij Telenet zien ze die evolutie. "En natuurlijk blijven wij geïnteresseerd om dit soort dingen te kunnen doen", klinkt het daar. "Maar ik wil alle ambitieuze productiehuizen nu al waarschuwen: Ook onze budgetten zijn niet onbeperkt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234