Maandag 16/05/2022

Qua ambities doet ABB niet onder voor KB

ABB wil in de komende jaren versneld internationaliseren. Zogenaamde greenfields of nog niet ontwikkelde verzekeringsmarkten hebben de voorkeur. Landen als Polen en Tjechië staan op de shopping list. 'In België zijn de groeimogelijkheden beperkt en we willen blijven groeien', zegt de top van ABB (Jos Daniëls en Fons Wouters) in een gesprek met de redactie.

LEUVEN.

EIGEN BERICHTGEVING

ABB of de Assuranties van de Boerenbond is de vierde grootste verzekeraar van het land na Fortis-AG, Royale Belge en Omob. Straks schuift ABB één plaatsje op als het samengaat met de Fidelitas-groep in het kader van de grote fusie tussen CERA, Kredietbank, ABB en Fidelitas-groep. ABB, gevestigd in het hartje van Leuven, is een merkwaardig bedrijf. De verzekeraar is nauw gelieerd aan de Boerenbond, maar de agrarische sector staat nog maar voor 10 procent van het premie-inkomen. De groep, die een wat teruggetrokken bestaan leidt, is niet beursgenoteerd en staat dus niet onder druk om steeds groeiende resultaten voor te leggen.

"We hebben in ons 75-jarig bestaan nog nooit een persconferentie georganiseerd over onze resultaten", zegt Jos Daniëls, gedelegeerd bestuurder van ABB. De boodschap is duidelijk: ABB is geen tafelspringer. "Maar het is niet omdat we niet beursgenoteerd zijn dat we geen duidelijke rendementsdoelstellingen hebben."

Fons Wouters, algemeen directeur van ABB en de man die straks samen met Remi Vermeiren (KB) de nieuwe fusiegroep gaat leiden, plakt er een cijfer op: "We willen 50 procent sneller groeien dan de markt." Zo'n 7,5 procent dus. Deze doelstelling wordt in regel gehaald, maar afgelopen jaar vormt een uitzondering als gevolg van de prijzenoorlog in de markt van autoverzekeringen. Een oorlog ontketend door AG die ABB naar eigen zeggen niet over haar kant kon laten gaan.

ABB mikt van oudsher op het grote publiek en staat sterk in de tak schade (onder meer auto en brand). De jongste jaren deed de groep met succes een inhaalbeweging in de tak leven, die nu goed is voor een derde van de premieomzet tegenover twee derden voor schade. Het doel is om eind 1999 de marktverhouding 40/60 te weerspiegelen. De geconsolideerde premieomzet kwam uit op een kleine 41 miljard frank bij een personeelsbestand van 1.500 medewerkers. Het nettoresultaat zal gekleurd worden door provisies om de kosten van de fusie op te vangen. Het premie-incasso van het nieuwe verzekeringsbedrijf komt in cijfers van 1996 uit op 58,6 miljard, nog een flink eind verwijderd van de 92,2 miljard die Fortis-AG toen haalde.

De hamvraag is waarom een stevige organisatie als ABB bezwijkt voor de fusiekoorts die vooral in de banksector woedt. Wouters: "We vallen niet voor de fusiemanie maar creëren een nieuw concept van bancassurance dat niet te vergelijken valt met bankverzekeren oude stijl: een bankier die naast zijn huidige producten als kasbons en spaarboekjes, ook wat verzekeringen sleet. Wij gaan de twee beroepen volledig in elkaar schuiven vanuit een marktgericht concept."

"Zowel bankiers als verzekeraars zijn met het patrimonium van de klant bezig. We gaan hem op dit terrein een globale oplossing kunnen voorstellen. De gebruiker verwacht eenvoudige producten. Het is denkbaar dat we in ruil voor één enkele premie een globaal pakket aanbieden dat zowel een verzekering ten werkloosheid, pensioen, ziekte, ongevallen als brand omvat. Wat achter die ene premie zit, is onze uitdaging. Daarvoor heb je een goed geïntegreerde onderneming nodig."

De nieuwe kreet van de fusiegroep wordt 'multikanaaldistributie'. Aan elk bankkantoor wordt een zelfstandig agentschap van ABB gekoppeld. De bedoeling is dat beide kanalen klanten naar elkaar doorverwijzen. De ABB-agent zal vooral ingeschakeld worden voor het afhandelen van de schadegevallen. Bankiers zijn daarin minder bedreven dan verzekeraars, niet alleen omwille van de techniciteit van het schadeaspect, maar omdat ze zich in dergelijke relatie minder comfortabel voelen.

CERA en ABB proberen al sinds enkele jaren met wisselend succes elkaars producten te verkopen. Enkel de samenwerking binnen Vitis Life (verzekeringsbon) lijkt een duidelijk succes. Daniëls: "Akkoord, het is niet omdat in de directiekamer gezegd wordt dat er moet samenwerken dat dit op het terrein gebeurt. Als je als twee afzonderlijke bedrijven probeert samen te werken, is dat steeds moeilijk. Voortaan werkt iedereen voor dezelfde portemonnee."

En de agenten? "We zullen via een aangepaste commissionering het concurrentiegevoel tussen de netten wegnemen." Door de fusie zullen ook bankkantoren verdwijnen, maar Wouters meent dat de ABB-agent zich hier minder zorgen moet maken aangezien er veeleer een overschot aan bankkantoren is. "De revolutie voor de agent zal bestaan uit het feit dat hij voortaan een groter volume zal moeten produceren door de interactie met het kantoor, dat impliceert een andere manier van werken."

De heroriëntatie van de agenten zal naar verwachting eerder gebeuren dan de reorganisatie van de kantoren, omdat er daar materiële beperkingen zijn. Begin volgend jaar moeten de 'ABB-agenten nieuwe stijl' vorm krijgen. Een vlotte integratie van het bankvak met het verzekeringsvak, hangt af van de informatica. Wouters: "ABB heeft een soepel state of the art-systeem dat model zal staan voor de Fidelitas-groep. Dat wordt vervolgens gekoppeld aan de informatica van KB/CERA, maar daar is nog niet duidelijk wiens systeem veralgemeend wordt."

Daniëls: "Dat zal op basis van objectieve elementen uitgemaakt worden. Tijdens de gesprekken hoorde je wel eens een partij zeggen van 'ja, maar wij hebben al zoveel toegegeven', maar we zijn het er allemaal over eens dat rationele argumenten de basis van de besluistvorming moeten zijn." Alhoewel het echte fusiewerk nog moet beginnen, verwacht de ABB-top geen onoverkomelijke problemen meer. "We hebben alles op voorhand uitgepraat om gezichtsverlies naderhand uit te sluiten."

De fusie is geen eindpunt maar het begin van een internationalisatie. ABB werd vijf jaar geleden al actief in Hongarije en wil in zogenaamde onontgonnen markten actief worden. In Hongarije wordt onder meer samengewerkt met partners uit het Arina-netwerk: het netwerk van verzekeraars die gegroeid zijn uit de coöperatieve landbouwstructuur. Daar is ook Rabo-dochter Interpolis een actief lid van. "Rabobank heeft veel sympathie voor de schaalvergroting die we realiseren", glimlacht Daniëls. (PDD)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234