Zaterdag 08/05/2021

Q, Radio 2 en Nostalgie grote stijgers in CIM-meting, Radio 1 krijgt klappen

Q-music bereikt een steeds groter publiek. Dat wijzen de cijfers uit van de laatste CIM-meting voor de periode september-december 2008 bij Vlamingen ouder dan twaalf jaar. De zender zag zijn marktaandeel met 2,1 procent stijgen tot het historische cijfer van 18,1 procent. Verwonderlijk is dat niet, aangezien grote concurrent Donna toen op zijn laatste benen liep en MNM pas erna gelanceerd werd. Volgens Q-programmadirecteur Erwin Deckers is de stijging vooral het ultieme bewijs dat de nieuwe ochtendshow Ornelis en Rogiers zijn start niet heeft gemist en "op korte tijd is uitgegroeid tot dé nieuwe referentie in de ochtend."

Radio 2 blijft de grootste Vlaamse radiozender en overschreed zelfs de grens van dertig procent marktaandeel, tot 30,2 procent. "Het doet plezier dat Radio 2 in het snel wijzigende radiolandschap van vandaag vertrouwen blijft winnen", zegt netmanager Jan Cnudde. Een andere opvallende stijger is Radio Nostalgie dat zijn marktaandeel vijf maanden na haar start van 0,7 procent tot 1,9 procent zag aangroeien. Volgens algemeen directeur Dirk Guldemont is dat vooral te danken aan het feit dat ze "sinds de start consequent en voluit gaan voor de muziek waarmee we zijn opgegroeid in de jaren '80 en '90."

Opvallend: Nostalgie scoorde beter dan Klara, waar het bereik tot 1,6 procent wegzakte. Samen met Studio Brussel, Radio 1 en 4FM zit de klassieke muziekzender in de hoek van de verliezers. Radio 1 kreeg de zwaarste klappen en zag zijn marktaandeel met 1,7 procent dalen tot 8,2 procent. Bij Studio Brussel - van 10 procent naar 9,8 - en 4FM - van 6,2 procent naar 5,9 - bleef de schade al bij al beperkt. Belangrijk detail: bij Studio Brussel viel de actie Music for Life buiten de periode van de meting. (ST)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234