Vrijdag 18/06/2021

Q-music laat concurrent Donna ver achter zich

BRUSSEL l Donna maakt haar slogan 'Make My Day' voor steeds minder mensen waar. Het marktaandeel van de zender daalde tussen januari en juni 2007 met 2 procent in vergelijking met de vorige CIM-meting, naar 13,3. En dat terwijl Donna drie jaar geleden nog een kwart van het luisterpubliek bereikte. Vooral tijdens de week luisteren minder mensen op het werk of in de auto naar de zender.

Netmanager Steve De Coninck-De Boeck verliest er de moed niet bij. "We zijn nu al enkele maanden een vernieuwingsoperatie op poten aan het zetten. Medewerkers vroegen me vorige week wat ik van de cijfers verwachtte. Ik heb hen gezegd: 'Ik weet het niet en het maakt ook niet uit. Aan het verhaal dat we nu aan het schrijven zijn, verandert sowieso geen letter.' Zowel onze programma's als ons uitzendschema en onze uitstraling zullen onder handen worden genomen."

Details over de grote veranderingen wil de netmanager nog niet kwijt en ook over de redenen van de daling wil hij niets zeggen. Behalve dit: "Ons mindere resultaat heeft niets te maken met het vertrek van Leen Demaré." Dat zou wel eens kunnen kloppen, want ook 4FM, de zender waar de coryfee begin dit jaar naar overstapte, deelt serieus in de klappen. Het marktaandeel van de zender daalt van 6,9 naar 5,1 procent.

Die andere landelijke commerciële zender, Q-music, doet het uitstekend. Q haalt zijn hoogste luistercijfers ooit en blijft de op een na grootste radiozender. "Tijdens de vorige testperiode dachten veel mensen nog dat onze grote opmars was gestopt", zegt programmadirecteur Erwin Deckers. "Deze cijfers zijn het beste bewijs dat dat niet zo is. Natuurlijk is het ook een opsteker dat de kloof met Donna groter wordt, maar voor ons is dat nooit een doel op zich geweest." Deckers ziet een "Wim Oosterlinckeffect in uitgesteld relais". "De mensen hebben moeten wennen aan Wims overstap, maar die begint nu zijn vruchten af te werpen. Daarnaast blijven onze grote acties een succesfactor." Binnen enkele weken komt Q trouwens met een nieuwe stunt waarbij, dixit Deckers, "iemand iets kan winnen dat niemand ooit ter wereld won". (ST)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234