Vrijdag 31/03/2023

Update

"Pure nonsens dat piloot deur probeerde te forceren met bijl"

null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS

De piloot van de Airbus A320 van Germanwings die dinsdag is neergestort in de Franse Alpen heeft geprobeerd om de deur van de cockpit te forceren met een bijl, schrijft de Duitse krant Bild op basis van veiligheidsbronnen. "Dat is pure nonsens", zegt Filip Van Rossem van de Belgian Cockpit Association (BeCA). Nog volgens de Duitse krant heeft de copiloot enkele jaren geleden "een zware depressieve periode" gekend. Duitse en Franse onderzoekers gaan zich over het psychologisch dossier van de copiloot buigen.

Toon Mast

Toen de piloot was buitengesloten uit de cockpit en de copiloot het vliegtuig liet zakken om nog onduidelijke redenen, probeerde de piloot zichzelf toegang te verschaffen met een hakbijl. Volgens een woordvoerder van de Duitse lagekostenmaatschappij Germanwings is er wel degelijk een bijl aan boord, als onderdeel van de veiligheidsuitrusting van het vliegtuig, schrijft Bild.

"Dat is pure nonsens", zegt Filip Van Rossem van de Belgian Cockpit Association (BeCA). Het zou volgens hem onmogelijk zijn geweest voor de piloot om aan de bijl te geraken. "Die bijl zit namelijk in de cockpit", zegt Van Rossem. "Als die bijl ergens anders in het vliegtuig zou liggen, zouden passagiers er ook toegang toe hebben. Dan zouden controles vóór de vlucht overbodig zijn, want passagiers zouden al een moordwapen op het vliegtuig hebben liggen", voegt hij nog toe.

Zware depressie
Nog volgens de Duitse krant leed de copiloot, waarvan men vermoedt dat hij het vliegtuig doelbewust liet neerstorten, zes jaar geleden aan een zware depressie, waarvoor hij medicatie kreeg. Daarnaast zou hij ook een psychiatrische behandeling gevolgd hebben, schrijft Bild op basis van officiële documenten van de Duitse toezichthouder op het luchtverkeer.

Een psycholoog gaat zich vrijdag buigen over de documenten, vervolgens worden ze door de Duitse onderzoekers aan de Franse onderzoekers overhandigd. Gisteren werden al twee huiszoekingen uitgevoerd bij de copiloot. Vandaag start de vierde dag van de bergingsactie. De reddingswerkers gaan voort met het bergen van de lichamen, en ze gaan ook verder op zoek naar de tweede zwarte doos.

Filip Van Rossem Beeld BELGA
Filip Van RossemBeeld BELGA
Reddingswerkers gaan voort met de berging van brokstukken en lichamen. Beeld EPA
Reddingswerkers gaan voort met de berging van brokstukken en lichamen.Beeld EPA

Twee zwarte dozen nodig
De BeCA veroordeelt het lekken van informatie in het onderzoek naar de crash van Germanwings-vlucht 4U9525. Ook de beweringen van de Franse procureur over de mogelijke oorzaak kunnen volgens de piloten niet door de beugel. "Dit is in tegenspraak met de principes en procedures van een veiligheidsonderzoek zoals dat wordt voorgeschreven in ICAO-conventie Annex 13", klinkt het vandaag in een persmededeling. "De gegevens van de zwarte dozen mogen enkel gebruikt worden voor het verbeteren van de veiligheid, niet om de schuldigen aan te wijzen." De Belgische piloten wijzen erop dat enkel een "afgerond onderzoek" kan leiden tot conlusies zoals "zelfmoord" of "terreuraanval".

Voor een geldig veiligheidsonderzoek zijn "absoluut" de twee zwarte dozen nodig: de Cockpit Voice Recorder (CVR), waarop de geluiden en stemmen in de cockpit tijdens de laatste 30 minuten van de vlucht zijn opgenomen, en de Flight Data Recorder (FDR). Die laatste bevat de technische informatie over de vlucht.

"Verwijzen naar 'ademgeluiden' en andere geluiden om te speculeren over de oorzaak van het ongeval is zeer onprofessioneel en ondermijnt de integriteit en onafhankelijkheid van het onderzoek", aldus BeCA, dat er verder voor pleit om de onderzoekers hun werk te laten doen. "De redenen die gesuggereerd worden waarom de copiloot de landing inzette, waarom de piloot de cockpit niet binnenraakte, waarom de copiloot de deur niet opende en waarom hij niet antwoordde op Air Traffic Control zijn zuivere speculaties."

Eerder vandaag maakte de Franse pilotenvereniging SNPL bekend dat ze een klacht indient wegens schending van het beroepsgeheim. De Europese pilotenvereniging ECA heeft haar vrees uitgedrukt voor de onafhankelijkheid van het onderzoek.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234