Dinsdag 15/10/2019

Punk, karaoke en een roze sigaar

Mike Kelley en Franz West, twee van de belangrijkste beeldende kunstenaars van het laatste decennium, hebben voor het eerst de handen in elkaar geslagen. Het resultaat is een bijzondere tentoonstelling in Hotel Empain, een leegstaande art deco-villa aan de Rooseveltlaan, vroeger het RTL-gebouw en nog vroeger de sovjetambassade.

Hoewel hun werk visueel sterk uiteenloopt, hebben kunstenaars wel wat gemeen. Zo werden ze in de jaren '70 sterk beïnvloed door de punk en zit er een sterk surrealistische ondertoon in hun werk. De Brusselse tentoonstelling is niet als één gezamenlijk werk te beschouwen. Er mag dan wel overleg geweest zijn vooraf, uiteindelijk heeft elk zijn eigen ding gedaan. De samenwerking zit hem vooral in de manier waarop ze hun werk in elkaar hebben geschoven.

De Amerikaan Mike Kelley (45) maakte het interessantste luik. Hij heeft voor deze expositie zijn hele bergruimte leeggemaakt, allemaal spullen - sommige zijn al een kwarteeuw oud - die hij bewaard heeft voor een kunstwerk, maar die hij om de een of andere reden nog nooit heeft gebruikt: grote lappen stof, kerstballen die er als discobollen uitzien, een Mexicaanse pop die wat van Peter Lorre heeft, een oude Playboy met "the last nude photo of Marilyn Monroe", het gezelschapsspel How catholic is the pope?, foto's uit oude boeken, een goudkleurig kussentje, een zilverkleurig dekentje ... - goede smaak zul je hier niet vinden.

Kelley maakte een soort museum door de spullen in zo eenvoudig mogelijke categorieën onder te brengen, meestal op basis van kleur, vorm of functie. Dat levert soms zeer grappige assemblages op. Het extreemste voorbeeld is de categorie 'Irish', waar alles rond de groene kleur draait: een mannequin heeft een groen badpak aan, een groen apenmasker en groene kabouterschoenen, op de grond liggen papieren borden, bekers en tafellakens met groene klavertjes op, op haar borst draagt de pop een groene badge, met de boodschap 'Fuck me, I'm Irish'.

Ook waar de humor minder apert aanwezig is, oefent dit museum een aantrekkingskracht uit op de bezoeker, deels door de confrontatie van dit bijwijlen onweerstaanbare kitschkabinet met de plechtige, marmeren villa, deels door de wetenschap dat je door een soort artistiek onbewuste van een interessant kunstenaar loopt.

Van de Oostenrijker Franz West (52) krijgen we hier vooral enkele van zijn bekende meubelen te zien, die tussen Kelleys spullen zijn opgesteld: stoelen, een sofa, een bed - kunst om in te zitten of of te liggen, kunst die zichzelf opheft door tegelijk gebruiksvoorwerp te willen zijn. Zeer in het oog springend is een enorme roze sigaarvormige 'zitworst', die buiten op het terras ligt, met de lege, grauwe, stenen vijver als achtergrond.

Voorts toont West enkele collages, onder meer van mannen waarvan een hand of vinger door de gulp steekt, en maakte hij een karoakevideo van een gesprek dat hij met Kelley had over de tentoonstelling. De gezichten van beide artiesten komen nooit in beeld, we zien enkel de ondertitels. Klank is er evenmin, de toeschouwer moet daar zelf voor zorgen door de tekst hardop voor te lezen in een van de vier microfoons. Een vondst die de ernst van het (overigens interessante) gesprek op een schitterende manier ondermijnt.

Soms krijg je de indruk dat Kelley het geheel te veel domineert, maar al bij al werkt de kruisbestuiviging tussen beide kunstenaars uitstekend: enerzijds de ongemanicuurde kunst van de Amerikaan, anderzijds de klassiekere werken van de Europeaan.

Het initiatief voor deze bijzondere expositie komt van OneTwoThree, een Brusselse vzw die voor deze gelegenheid is opgericht. Valt dit project mee, dan komen er meer van dat soort tentoonstellingen. Het Kelley-West-project gaat ook op reis. In de lente is het te zien in de FRAC Poitou-Charentes in Angoulême.

(RP)

De tentoonstelling loopt tot tot 15 januari in Hotel Empain, Franklin Rooseveltlaan 67, 1050 Brussel. Dagelijks open van 12 tot 18 uur, gesloten op zondag en maandag. Gratis toegang. Café des Arts brengt vandaag een interview met Mike Kelley en Franz West.

Brussel brengt West en Kelley voor het eerst samen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234