Woensdag 23/06/2021

Publieksspelletjes van chaotisch Guru

De set kende geen logische opbouw en de rauwe aanpak overtuigde bar weinig

Brussel / Van onze medewerker

Koen De Meester

Are you ready to get busy tonight? Dat was de boodschap die we als introductie op de set van Guru in een half gevulde AB kregen. Natuurlijk wilden we wel wat geëntertaind worden, maar zover is het vrijdagavond nooit gekomen. Guru (alias Keith Elam) mag dan al een van de grootste namen in het wereldje zijn, de rapper bleek niet echt geïnspireerd.

Guru (wat zoveel als 'Gifted Unlimited Rhymes Universal' betekent) heeft nochtans een reputatie hoog te houden. Eind van de jaren tachtig dook hij samen met dj Premier op als Gang Starr. De groep werkte in die tijd met diverse jazzsamples wat hen samen met A Tribe Called Quest meteen aan de top van de zogenaamde jazzrap plaatste. Maar het was met zijn jazzmatazz-cd's dat Guru pas echt bekendheid verwierf dankzij de inzet van een schare aan bekende jazzmuzikanten als Donald Byrd en Herbie Hancock. Vorig jaar bracht hij onder de jazzmatazz-vlag Street Soul uit, cd waarmee hij de r&b-kant opzocht. Wie vrijdagavond echter hetzelfde soort van luxueuze hiphop verwachtte, was eraan voor de moeite.

Guru kwam namelijk zijn nieuwste project Lil Kid Presents Baldhead Slick & da Click slijten. De cd verscheen oorspronkelijk op 11 september, maar werd op 30 oktober nog maar eens uitgebracht. Het werd een soort van back to basics met een massa bijdragen van collega-hiphoppers als Ice-T, dj Premier, Pete Rock en rapper Krumbsnatcha. Die laatste was naast dj Big Deal en Guru zelve de enige aanwezige op het podium, een hele verandering ten opzichte van de uitgebreide jazzmatazz-formaties. Ondanks de besparingen op personeelsgebied, klonk het concert overladen, chaotisch en verre van briljant. De set barstte bovendien van de afgezaagde publieksspelletjes. Voor de 10.000ste keer deed een hiphopartiest de menigte "Brussels is in da house" roepen. Iemand moet de rapcommuniteit toch eens meedelen dat dat in dit landje een hoog Eddy Wally-gehalte heeft.

De ruim zeshonderd toeschouwers kregen meer dan een uur lang raps uit alle periodes van Guru's carrière, maar die ontbeerden wel de nodige vocale en instrumentale omlijsting. Opvallend genoeg was het weerwoord van Krumbsnatcha broodnodig en diens solospotje bleek een van de betere momenten. Bij 'Let The Wolves Out' was er toch van enige samenhang sprake en de vorig jaar verschenen jazzmatazz-single 'Keep Your Worries' klikte het eveneens. Voor de rest moesten we het stellen met grofkorrelige hiphop uit de Baldhead-plaat, zoals een tegenvallend 'The Come Up'. De set kende geen logische opbouw en de rauwe aanpak overtuigde bar weinig. Het publiek reageerde dan ook steeds moeizamer. Verder waren er behoorlijk hallucinante uitspraken als : "Jullie zijn het gewoon van bomaanslagen mee te maken, maar wij niet." of "In de getto's is het altijd oorlog en daarom dragen wij deze songs op aan dode vrienden als 2-Pac Shakur en Notorious BIG."

Van Morrison had het ooit over 'No Guru, No Method, No Teacher'. Een Guru was er wel, maar de rest klopte.

WIE: Guru WAAR EN WANNEER: Ancienne Belgique, vrijdag 23/11.ONS OORDEEL: Ondanks de besparingen op personeelsgebied, klonk het concert overladen en chaotisch.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234