Dinsdag 06/12/2022

Puberen en rekenen, een moeilijke som

Zesdejaars uit het basisonderwijs hebben meer moeite om de lat voor wiskunde te halen. Uit een nieuwe peiling wordt duidelijk dat de algemene prestaties afnemen, maar dat vooral kwetsbare jongeren en meisjes achterblijven.

De eindtermen, minimumdoelen die leerlingen moeten bereiken, liggen steeds vaker buiten bereik. Die vaststelling komt naar voren uit nieuwe peilingresultaten voor wiskunde bij leerlingen uit het zesde leerjaar basisonderwijs. In mei vorig jaar kregen in totaal 5.421 leerlingen uit 190 Vlaamse scholen liefst dertien toetsen voor de kiezen. Tijdens die proeven, die werden opgesteld door het Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen van de KU Leuven, kwamen verschillende wiskunde-onderdelen aan bod.

In 2002 en 2009 werd ook al naar de eindtermen wiskunde gepeild. In vergelijking met de vorige meting noteren de leerlingen slechtere resultaten - zo'n 16 procent minder springt over de lat - voor bijna alle toetsen rond getallen en bewerkingen. Binnen dit onderdeel werden de beste resultaten behaald bij de toets over getalwaarden en gelijkwaardigheid en die over problemen oplossen. Grofweg drie op de vier leerlingen behalen de eindtermen. Een derde tot de helft van de leerlingen haalt voor de andere toetsen op dit domein het minimumniveau niet.

Bij meten en meetkunde, waarvoor vijf toetsen werden afgenomen, gaan de prestaties er bij een onderdeel met liefst 8 procent op achteruit. Bij de vragen over ruimte, geld en klokkijken haalt negen op de tien de eindtermen. Voor de toets over problemen oplossen met meten en meetkunde daalt dit naar zes op de tien, terwijl bij het werken met betekenisvolle herleidingen 'slechts' vier op de tien leerlingen de eindtermen behaalt.

Meisjes en kwetsbare jongeren hebben het, in lijn met eerder onderzoek, nog een stuk lastiger om de lat te halen. Niet de thuistaal, maar vooral de sociaal-economische status van een gezin beïnvloedt de prestaties. Zo behalen bijvoorbeeld leerlingen die thuis meer dan honderd boeken hebben of van wie de ouders positiever staan tegenover wiskunde, betere resultaten. De Leuvense onderzoekers geven aan dat alle leerlingen moeten worden uitgedaagd. Zo kan er bijvoorbeeld werk worden gemaakt van zomerscholen of het beschikbaar stellen van wiskundige spelen.

Zomerscholen

Opmerkelijk is dat twee jaar geleden nog uit het internationale TIMSS-onderzoek bleek dat de Vlaamse leerlingen uit het vierde leerjaar tot de wereldtop behoren. De onderzoekers stellen dat de wiskundeprestaties ook daar doorheen de jaren stagneren of dalen."We mogen ons niet in slaap laten wiegen door onze positie in de internationale kopgroep", klinkt het. Katholiek Onderwijs Vlaanderen reageert positief op de resultaten, maar vraagt nog onderzoek. "Bij onze interdiocesane proeven zien we de dalende trend niet. En in internationale vergelijkingen scoort Vlaanderen zeer goed." Ook het Gemeenschapsonderwijs (GO!) laat verstaan dat er in de OVSG-toetsresultaten geen achteruitgang zichtbaar is.

Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) geeft aan dat ze een diepgaand onderzoek vraagt naar de leerlingenprestaties voor wiskunde in het basis- en secundair onderwijs. "We mogen de dalende trend niet negeren. Elke dag spannen leerkrachten zich in om leerlingen wiskunde bij te brengen. Toch zien we in deze peiling dat de doelen niet altijd voldoende worden bereikt. Met het strategisch plan voor het basisonderwijs en de versterking van de lerarenopleiding nemen we maatregelen om de kwaliteit van ons onderwijs te behouden en te versterken. Een stevige basiskennis is noodzakelijk voor de persoonlijke ontwikkeling en verdere studies."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234