Dinsdag 20/04/2021

Psycholoog Frank Van Overwalle: 'BV's willen sympathie, zelfs als ze daarvoor pijn moeten lijden'

undefined

Door deel te nemen aan Dancing on Ice tonen BV's zich van hun menselijke kant en winnen ze zo de mensen voor zich. Tegelijk speelt het programma in op een van onze morbide trekjes: leedvermaak. Dancing on Ice, ontleed door sociaal psycholoog Frank Van Overwalle.

Zullen veel mensen kijken uit leedvermaak? Spreken televisieprogramma's ons aan omdat we ramptoerist kunnen spelen?

Van Overwalle: "Zeker. Voor een deel is dat bij Big Brother zelfs al zo. Maar hier is het natuurlijk erg uitgesproken: de BV's kunnen letterlijk vallen. Het geeft ons een goed gevoel, een gevoel van veiligheid: wij zitten hier in ons lekker warm huis, terwijl anderen pijn hebben en kou lijden. Het is ook een vorm van nieuwsgierigheid. Zal hij vallen of niet? Dat is een van onze morbide kantjes. Op de een of andere manier willen we anderen soms zien lijden."

Is Dancing on Ice extra aantrekkelijk omdat het BV's zijn die onderuit gaan?

"Natuurlijk. Dat krikt het zelfbeeld van de mensen op. Zo van: 'Kijk, zelfs een BV heeft problemen' - opnieuw erg letterlijk in dit geval. BV's lijken meestal een trapje hoger dan ons te staan en op zulke momenten dalen ze af naar het niveau van de gewone mensen. Dat is ook het succes van roddelblaadjes. Het doet goed om te lezen dat ook beroemde mensen in echtscheidingen verwikkeld raken of te veel aankomen."

Waarom nemen BV's deel aan zulke programma's? Wie beroemd wil zijn, moet lijden?

"Dat wordt van hen verwacht. Vroeger konden ze op hun piëdestal blijven staan, nu is het sympathiek als ze ervan af komen. Het is een manier om hun publiek te behagen. BV's willen sympathie, zelfs als ze daarvoor op hun bek moeten gaan. Het toont ook hun relativeringsvermogen: ze durven al eens hun gezicht te verliezen."

(ST)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234