Maandag 02/08/2021

Psychodrama Hitchcock Regie: Sacha Gervasi

Hitchcock is geen biografie van het Britse genie, maar een film over zijn misschien wel beste en bekendste titel: Psycho uit 1960. Een nieuw meesterwerk leverde dat niet op, maar amusant is het allemaal wel.

Hitchcock begint in 1959, wanneer the Master of Suspense net het eclatant succesvolle North by Northwest heeft gedraaid (inderdaad, die met Cary Grant op de loop voor een sproeivliegtuig). De studio wil maar wat graag een opvolger in dezelfde stijl, maar dat is buiten de excentrieke regisseur zelf gerekend, die meer ziet in de verfilming van een onbetekenend griezelromannetje dat Psycho heet (in de woorden van Alfred zelf: "En als een goede regisseur nu eens een horrorfilm draaide?").

Wat volgt is een gevecht met producers, censors, zijn vrouw en zichzelf, en een afloop die we allemaal kennen: Psycho wordt niet alleen een succes aan de kassa maar ook verplichte kost aan filmscholen.

Voor de plot hoeft u het - hoe on-Hitchcockiaans! - dus niet te doen, maar er is een uitgelezen cast die veel goed maakt. Een bijna onherkenbare Anthony Hopkins kruipt in de huid van de man die schandelijk genoeg nooit de Oscar voor beste regisseur won (hij kreeg in 1967 van de Academy wel de Irving G. Thalberg Memorial Award, een soort oeuvreprijs, en leverde prompt de kortste aanvaardingsspeech ooit af: "Thank you"), de altijd uitstekende Helen Mirren is zijn vrouw Alma Reville en het oogstrelende duo Scarlett Johansson-Jessica Biel werd opgetrommeld om sixtiesschoonheden Janet Leigh en Vera Miles te vertolken.

Blondjes boven

Uiteraard krijgt u het filmen van de beroemde douchescène te zien (helaas, beste fans van Scarlett Johansson, net als in Psycho valt er geen naakt-naakt te bespeuren), waarbij Hitch zijn Britse flegma aflegt en Leigh/Johansson als een wildeman tot authentieke angst drijft, maar voor de rest blijft Hitchcock toch iets te vriendelijk voor de in 1980 overleden cineast. Want behalve een wonderbaarlijk regisseur was hij naar verluidt ook een vervelende tiran, die zijn medewerkers terroriseerde en een wat ongezonde fascinatie koesterde voor zijn doorgaans blonde leading ladies, maar die duistere kant komt niet echt bloot te liggen.

Wat overblijft is een amusant anderhalf uur over een van de allerbeste films (zelf zou Hitchcock zijn Shadow of a Doubt uit 1943 verkozen hebben) van een van de allerbeste regisseurs (volgens Hitch: Luis Buñuel).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234