Zondag 31/05/2020

'Psycho' helemaal hetzelfde, maar nu in kleur

Cultregisseur Gus Van Sant (bekend van onder meer Drugstore Cowboys, My Own Private Idaho en To Die For) liep reeds lang rond met het plan om Psycho, de thrillerklassieker van Alfred Hitchcock uit 1960, opnieuw te verfilmen. Maar de Universal-studio liet hem pas zijn gang gaan nadat hij vorig jaar de Oscar-winnende hit Good Will Hunting had afgeleverd.

Het nieuws zorgde voor heel wat opschudding, waarbij het verwijt van 'heiligschennis' natuurlijk niet uit de lucht was, maar de verbijstering werd nóg groter toen bleek dat Gus Van Sant van plan was Psycho bijna integraal met dezelfde camerahoeken en -bewegingen, dus eigenlijk shot-by-shot, opnieuw te draaien. "It's more of a replica than a remake", vertelde de regisseur in een interview. "Het is bijna alsof we met een vervalsing bezig zijn, alsof we een kopie maken van het Mona Lisa-schilderij of van het David-standbeeld."

Van Sant draaide zijn 'replica' op het studioterrein van Universal (waar 'Hitch' dat indertijd ook deed), gebruikte de authentieke façade van het Bates-motel (dat dus een tijdje uit de bekende Universal-tour werd gehouden), baseerde zich op hetzelfde scenario, beperkte zich tot dezelfde draaiperiode (zes weken) en hanteerde grotendeels hetzelfde draaischema. Ook de bekende generiek van Saul Bass bleef bewaard, net als de inmiddels legendarische muziek van Bernard Herrmann (maar die werd wel opnieuw opgenomen door een 75-koppig orkest, onder leiding van Danny Elfman).

Maar waarom doet nu iemand zoiets? "Waarom niet?", is één van de vaste antwoorden van de regisseur. "Zoiets is nog nooit eerder gedaan", is een ander. Maar hij heeft nog wel een paar substantiëlere argumenten, zoals het feit dat miljoenen bioscoopbezoekers de originele film nooit te zien hebben gekregen, het feit dat filmstudio's stelselmatig remakes op stapel zetten (en in dat verband vindt Van Sant het stupide om slechte films opnieuw te maken, dus wil hij liever een klassieker aanpakken) en tenslotte het feit dat hij het als filmmaker fascinerend vindt om in de voetsporen van een legendarische cineast als Hitchcock te treden en meticuleus uit te zoeken hoe die indertijd zijn shots construeerde.

Nieuw is uiteraard de casting (met Anne Heche in de rol van doucheslachtoffer Janet Leigh en Vince Vaughn in de Anthony Perkins-rol) én het gebruik van kleur (zodat het bloed nu effectief rood kleurt en het Marion-personage van Heche zowaar oranje ondergoed én dito nagellak blijkt te dragen).

De legendarische douchescène werd naar verluidt ook een beetje aangepast: iets meer bloed, iets meer bloot en tussenin zelfs enkele flitsen van voorbijvliedende wolken! En de inflatie is natuurlijk evenmin onopgemerkt gebleven: de 40.000 dollar waarmee het Marion-personage er indertijd vandoor ging, is inmiddels 400.000 dollar geworden.

(Jan T.)

Psycho wordt eind januari in de Belgische bioscopen verwacht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234