Zaterdag 22/01/2022

PSK toont nieuwe dia-installatie van James Coleman

Een nieuwe dia-installatie van de Ier James Coleman (1941), getiteld Photograph, wordt voor het eerst aan het publiek getoond in het Paleis voor Schone Kunsten (PSK). Samen met het oudere werk La Tache Aveugle vormt Photograph een kleine tentoonstelling in de Antichambres van het PSK.

Photograph (1998-1999) is een coproductie van de Vereniging voor Tentoonstellingen van het Paleis voor Schone Kunsten, en de Fundació Antoni Tàpies en de Fundació la Caixa in Barcelona. Het is een 19 minuten durende projectie, die sterk aan een klassieke diareportage doet denken: ondanks het gebruik van drie projectoren worden amper overvloeiingen gebruikt.

We zien een groepje schoolkinderen dat in de klas dans- en toneelscènes instudeert. Hun erg kunstmatige lichaamsposities contrasteren sterk met de prozaïsche schoolomgeving. Een verhaallijn is op het eerste gezicht niet aanwezig. Toch lijken twee kinderen, met verschillende huidskleur, het vaakst terug te keren en een soort hoofdrol te spelen. Op de geluidsband leest een jongemeisjesstem een lyrisch aandoende, moeilijk te situeren tekst voor.

De dia's in het 20 minuten durende La Tache Aveugle (1978-1990) tonen beelden van een kort fragment uit een filmbewerking van The Invisible Man van H.G. Wells. Omdat de dia's nauwelijks van elkaar verschillen en ze tergend langzaam in elkaar overvloeien lijkt er amper iets te veranderen, als in de ultieme slow motion. Het valt bovendien moeilijk te onderscheiden wat we precies zien.

Coleman, die zowel op Documenta IX (1992) als Documenta X (1997) aanwezig was, is al twee decennia met het bijna ambachtelijk geworden medium dia bezig. In zijn werken heeft hij het niet alleen over het beeld dat op het scherm verschijnt en waarin echt en fake, realiteit en kunst het tegen elkaar opnemen. Het gaat evenzeer over de vertoning zelf: over onze manier van kijken, over de projectie die het beeld letterlijk verdubbelt, over het ritme en het geluid van de projectoren, over de dialaders die eindeloos rondjes draaien ... Door al die elementen die uiteindelijk één beeld vormen uit elkaar te plaatsen, lijkt het alsof Coleman heel ons waarnemingsproces ontrafelt.

Door de gezamenlijke duur van beide installaties is het niet zo'n kleine tentoonstelling geworden. Toch geeft ze de indruk - maar dat is niet meer dan een indruk - wat beperkt uit te vallen, te beperkt misschien om de uiterst dunne filosofische koord waarop Coleman balanceert voldoende zichtbaar te maken.

Beide dia-installaties zijn vanaf eind volgende maand in de Fundació Antoni Tàpies, waar tot 9 januari een Coleman-tentoonstelling met 8 werken loopt. Ter gelegenheid van de tentoonstellingen in Brussel en Barcelona verschijnt een Engelstalige catalogus. Vanaf eind november is die verkrijgbaar. (RP)

De tentoonstelling loopt tot 14 november in het Paleis voor Schone Kunsten, Koningstraat 10, 1000 Brussel. Open van dinsdag tot zondag van 10 tot 18 uur.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234