NieuwsPSG
PSG beschuldigd van online lastercampagnes tegen media en eigen spelers, waaronder zelfs Mbappé
Het stormt weer in Parijs. Na de rel rond Kylian Mbappé wordt PSG er nu van beschuldigd valse Twitteraccounts te laten creëren met als doel media, spelers en andere voetbalpersoonlijkheden onder druk te zetten en te beledigen. Onder hen... Mbappé zelf. PSG ontkent alle aantijgingen in een statement.
Het Franse Mediapart, bekend voor zijn sterke onderzoeksjournalistiek, bracht de onthullingen over de Franse landskampioen vanmiddag naar buiten. Mediapart stelt dat PSG “een leger aan valse Twitteraccounts” laat creëren door een extern agentschap. Het doel: lastercampagnes op poten zetten om zo (eigen) spelers, andere notabelen uit de voetbalwereld - zowel intern als extern - en de media onder druk te zetten, te bekritiseren en zelfs te beledigen.
Mediapart zelf, maar ook de Franse krant L’Equipe en zelfs Kylian Mbappé zouden slachtoffer zijn van het Parijse “digitale leger”. Mbappé werd voor het eerst belaagd in 2019, na de uitschakeling in de Champions League, maar ook in mei dit jaar werd Mbappé - toen de spits zelf twijfel zaaide over een mogelijk vertrek - geviseerd op Twitter. “De Parijse fans houden enorm veel van jou, dat weet je. Je hebt je “boodschap” vanavond duidelijk overgebracht. Wat een timing?! Als je nu ook druk zou zetten óp het veld...”, luidde het bericht.
Eén van de andere voorbeelden die Mediapart aanhaalt, is de tweet van een onbekend Twitteraccount dat de boodschap “Adrien Rabiot. Grote hoerenzoon. Je gaat niet vooruit” in 2019 de wereld instuurde. Geen gefrustreerde supporter, maar ook een gestuurde tweet vanuit PSG, volgens Mediapart. Rabiot was tussen 2013 en 2019 actief in het Parc des Princes.
PSG van zijn kant ontkent alle beschuldigingen van Mediapart aan het adres van de club in een statement. “De club heeft nooit een deal met een agentschap gesloten om personen of instituten te ondermijnen. Natuurlijk staan wij, als internationale club en merk, continu in contact met sociale media-agentschappen over heel de wereld. Dat doen we om het werk van onze club, onze mensen en onze partners in de kijker te zetten. Dat doet elk bedrijf.”