Dinsdag 20/10/2020

Review

PS4-game 'Knack' toont hoe vakmanschap blijft bovendrijven

Beeld Sony PlayStation

De meeste grote najaarstitels komen, samen met de lancering van de console, meteen ook in een PlayStation 4-versie, en zware gamers grijpen snel naar Sony's eigen 'Killzone: Shadow Fall'. Maar de grote revelatie onder de lanceringstitels is 'Knack', een sympathieke en donders goed gemaakte actiegame van de gameontwerper die ook achter de bouw van de console zit.

Wie in het verleden al eens een nieuwe gameconsole meteen na de lancering kocht, weet het ondertussen al: met lanceringstitels moet je opletten. Vaak hebben de makers zich moeten haasten om hun game op tijd klaar te krijgen, en tout court hebben ze niet voldoende tijd gehad om het binnenwerk van de console zo goed te leren kennen dat ze er mirakels mee kunnen uithalen. De lanceringsgames waarvoor je het beste gaat zijn dus degene waarvan de makers in de eerste plaats géén wonderen hebben beloofd, niet té zwaar gaan op graphics en ander uiterlijk vertoon, en gewoon gingen voor oerdegelijk gamedesign. Dat gaat allemaal op voor 'Knack', een soort mix tussen 'Super Mario 3D', 'God of War' en een Japanse fantasygame, en een hobbyprojectje van PS4-systeemarchitect Mark Cerny.

Dat die laatste al een carrière van meer dan dertig jaar achter de kiezen heeft in de game-industrie, met titels als 'Marble Madness' en 'Crash Bandicoot' op zijn palmares, is meteen te merken wanneer u deze game speelt. De vechtactie, waarin u vooral mechanische tegenstanders en fantasiefiguren moet neermeppen, speelt beduidend lekker, met het juiste oog voor zintuiglijk plezier. De puzzels zijn niet te moeilijk, en de platformsequenties duren nèt lang genoeg. De leute die u meemaakt met 'Knack' wordt in zo'n perfect afgemeten porties geserveerd, dat u er meteen een meesterhand in herkent.

Beeld Sony PlayStation

En dan zijn er de details. Het hoofdpersonage uit de game, een uit oude relieken gebouwd wezentje dat groter wordt naarmate het nieuwe relieken opslorpt en verkleint wanneer het slaag krijgt, zijn stem gaat bijvoorbeeld van hoog naar laag naargelang zijn omvang. Wanneer u de laatste vijand in een omgeving hebt neergeslagen, komt er een geruststellende slowmotionsequentie, die aangeeft dat het eventjes gedaan is met knokken. En voor een strikt 'casual' game zit er een bijzonder uitgebreid systeem van vechtcombo's in.

Voeg daarbij de talloze verrassende wendingen die u af en toe tegenkomt in de oorlog tussen mensen en 'goblins', waarin u voor rekening van die eersten dient te vechten, en u hebt wellicht de game gevonden waarmee u het langste zoet zult zijn nadat u de PlayStation 4 in uw huiskamer hebt geïnstalleerd. Ook al omdat de game, ondanks de eerste indrukken die hij misschien achterlaat, relatief snel erg pittig om te spelen wordt. Ook bij ondergetekende maakte 'Knack' geen al te beste eerste indruk, maar dat was voordat hij hem in de console floepte. Jazeker: als u de betere lanceringsgame voor uw PS4 zoekt, die bovendien nog leuk mag zijn voor het hele gezin ook, hebt u hem gevonden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234