Dinsdag 26/01/2021

Proximus verkoopt big data voor 700 euro

Proximus gaat bedrijven rapporten verkopen met daarin een marktonderzoek over de oorsprong, locatie en verplaatsingen van hun klanten. Zo'n rapport wordt samengesteld op basis van de info van het gsm-netwerk en zal minstens 700 euro kosten. 'Geen probleem', zegt de Privacycommissie.

Het telecombedrijf wil de informatie aanbieden aan bedrijven, overheden en organisatoren van evenementen. Op basis van de informatie van het gsm-netwerk kan Proximus perfect achterhalen wat precies de oorsprong, locatie en verplaatsingen van hun klanten of bezoekers zijn. Bedrijven die graag zo'n overzicht willen, zullen daar zeker 700 euro voor moeten neertellen.

Proximus werkt al langer met big data. Zo was er in 2014 een project met Toerisme Vlaanderen rond de herdenking van 100 jaar WO I. De telecomoperator ging aan de hand van gsm-gegevens na uit welk land de toeristen in de Westhoek kwamen, welke plekken ze bezochten en waar ze overnachtten. Het was toen al duidelijk dat big data een belangrijke groeipool zou worden voor Proximus.

Met de lancering van de tool MyAnalytics zet de telecomoperator nu een stap verder. Iedereen kan voortaan bij Proximus terecht voor marktonderzoek gebaseerd op bewegingen van mobiele telefoons. Uiteraard verwerkt Proximus alle data anoniem en gegroepeerd. "Rapporten over individuele gebruikers zijn niet mogelijk", luidt het.

Proximus geeft zelf het voorbeeld van een stad of gemeente die te weten kan komen uit welke regio bezoekers van de lokale markt komen, hoe laat ze toekomen, via welke weg en wanneer ze weer vertrekken. "Omdat ook de verblijfsduur van deze bezoekers gekend is, kan een stadsmarketeer bijvoorbeeld de horeca overtuigen om een lunchdeal uit te werken", klinkt het.

Niet nieuw

De Privacycommissie ziet alvast geen probleem. "Het gaat om volstrekt geanonimiseerde gegevens. De privacywet is niet eens van toepassing", legt voorzitter Willem Debeuckelaere uit. "Voor telecombedrijven is het commercieel nauwelijks interessant om persoonsgegevens te delen, want dat zou betekenen dat ze aan allerlei regelgevingen moeten voldoen. Dat hebben ze er niet voor over."

Proximus is niet het enige telecombedrijf dat de voordelen van big data heeft ontdekt. "Telenet heeft gelijkaardige plannen en Mobistar doet het al", zegt Debeuckelaere. "Soms wordt die info ook gebruikt om pakweg verkeersstromen of grote massa's in kaart te brengen, wat zelfs de veiligheid ten goede kan komen. Dit is een van de weinig onschuldige vormen van big data."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234