Maya de Bij-rel

Provoceren? Dat is zo passé

Greenpeace schiet zijn doel voorbij met de rokende Maya de Bij

- Cathy Galle en Kim Van de Perre

De Greenpeace-campagne tegen het eten van charcuterie, met een rokende Maya de Bij in de hoofdrol, gaat al een week over de tongen. De vraag is of de milieuorganisatie haar boodschap de juiste vorm heeft gegeven. "Het filmpje heeft een impact, maar niet de gewenste."

Share

'Toen ik de Maya de Bij-campagne zag, dacht ik: waar komen die nog mee af? Zulke shockvertising is iets van de jaren 80'

Peter Ampe Creative partner bij FamousGrey

“Toen ik de Maya de Bij-campagne zag, dacht ik: waar komen die nog mee af?”, zegt reclameman Peter Ampe, creative partner bij FamousGrey. “Zulke shockvertising is iets van de jaren 80."

Het schoolvoorbeeld daarvan is United Colors of Benetton, dat destijds met controversiële beelden tegen heilige huisjes schopte. Memorabel zijn de kussende religieuzen, een zwarte vrouw die een blanke baby borstvoeding geeft en de foto van de aan aids stervende David Kirby uit 1990 die de realiteit van de ziekte meteen wereldwijd op de kaart zette.

nieuws