Zondag 25/10/2020

Prototype van 'vliegmobiel' klaar voor testvluchten

Een toekomst van stadsverkeer in de lucht, zoals werd geschetst in sciencefictionfilms als Metropolis, Blade Runner en The Fifth Element, ligt misschien niet meer zo ver van ons af als we denken. In de Verenigde Staten zijn momenteel testvluchten aan de gang van de 'Volantor', een nieuw type van personenwagens die kunnen vliegen.

De Amerikaanse ingenieur Paul Moller, de uitvinder van de Volantor-modellen, is nu de eerste versie, de M400, aan het testen. Het tuig heeft iets Batmobile-achtigs, iets langer en hoger dan een conventionele automobiel dus, en biedt plaats aan twee personen. Hij loopt op gewone benzine. Véél gewone benzine: Mollers vliegwagen verbruikt 0,25 liter per kilometer, want hij heeft acht motoren nodig om zich aan de zwaartekracht te onttrekken. Eenmaal hij het luchtruim heeft bereikt, is hij volgens Moller wel in staat om de onwaarschijnlijke snelheid van 600 kilometer per uur te halen.

Het idee van een vliegende auto is een oude droom van Moller, die sinds 1963 aan de technologie aan het werken is. In 1989 slaagde hij er al in om een voorlopig testexemplaar twintig meter van de grond te krijgen. Mollers bedrijf, Moller International, heeft inmiddels al bijna 4 miljard frank (99,1 miljoen euro) uitgegeven aan de ontwikkeling van de Volantor.

Het probleem is dat Moller geen licentie heeft om met het tuig het open luchtruim te betreden, waardoor hij het voorlopig tijdens de testvluchten steeds met een kabel aan een kraan moet laten hangen. Toekomstige bestuurders zullen volgens Moller die vlieglicentie echter niet nodig hebben: een computer doet het navigatiewerk.

Een mankement is dat de wagen nog te gevaarlijk is voor omstanders en te veel lawaai maakt om midden op straat op te stijgen. Moller wil dat oplossen door in de toekomst de steden op verschillende plaatsen te voorzien van Vertiports: speciale platforms waar de wagens voor of na een conventioneel ritje in de stad kunnen landen of opstijgen. De prijs van het beestje is voorlopig ook nog niet voor ieders beurs weggelegd. De eerste modellen zullen ongeveer 4 miljoen frank (99.150 euro) kosten, maar volgens Moller is het perfect mogelijk om na massaproductie dat bedrag te drukken naar een slordige 2,5 miljoen frank (61.800 euro). Aan de veiligheid is ondertussen al gedacht: de M400 is uitgerust met een stel parachutes voor het geval de computer of een van de motoren het begeeft. (RMe)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234