Maandag 12/04/2021

Mobiliteit

Protest tegen duurdere treinabonnementen

null Beeld Photo News
Beeld Photo News

Vandaag wordt het duurder om de trein te nemen. De Centrale Raad voor het Bedrijfsleven heeft kritiek op die verhoging. Die komt vooral terecht op de kap van de werknemer.

Wie vandaag aan het loket een treinticket koopt, betaalt meer dan gisteren. Dat komt omdat de NMBS haar tarieven aanpast aan de gezondheidsindex. Gemiddeld stijgt de prijs met 1,49 procent. Maar sommigen zullen nog meer moeten betalen. Wie een abonnement voor school of werk koopt, betaalt 2,49 procent extra. Het gaat om de maximaal toegestane verhoging die de NMBS kan doorvoeren volgens haar beheerscontract.

Hoger dan gezondheidsindex

De sociale partners protesteren tegen die verhoging. In een kritisch advies aan mobiliteitsminister François Bellot (MR) plaatst de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven, een belangrijk overlegorgaan, vraagtekens achter de stijging. De Raad klaagt onder meer aan dat ze hoger is dan de gezondheidsindex, nochtans een belangrijke indicator van de levensduurte.

Volgens het beheerscontract van de NMBS mag die hogere stijging omdat de spoorwegen de vereiste stiptheid hebben gehaald. Vorig jaar reden 87,05 procent van de treinen op tijd, terwijl de doelstelling 85,63 procent is. “Maar die doelstelling is verre van ambitieus”, merken de sociale partners op. “Bovendien staat de berekeningswijze niet beschreven in het beheerscontract.”

De Raad betreurt het “gebrek aan transparantie” in de berekening van de stiptheid. “Wij eisen dat er met meer factoren rekening wordt gehouden, zoals de stiptheid in tussenstations en de commerciële snelheid. Want als je steeds meer buffertijd inbouwt in je tijdschema's, dan is het evident dat je de stiptheidsdoelstelling haalt", zegt Kris Degroote, adjunct-secretaris van de Raad.

Daarnaast waarschuwt de christelijke vakbond ACV, die in de Raad zetelt, dat werknemers de grootste dupe zullen zijn van deze stijging. Terwijl de totale prijs van een werkabonnement omhoog gaat, blijft het minimale deel dat de werkgever daarvan moet betalen immers gelijk. Die bijdrage werd al niet meer verhoogd sinds 2009.

Op de kap van de werknemer

"Een pervers effect", zo noemt de christelijke vakbond ACV het. "Elke verhoging sinds 2009 kwam op de kap van de werknemer terecht. Betaalde een werknemer toen nog maar 25 procent van zijn treinabonnement uit eigen zak, dan is dat nu al 35 procent", zegt Koen Repriels van de ACV-studiedienst. "Echt rechtvaardig vinden wij dat niet."

De evolutie staat volgens de vakbond in schril contrast met het gulle bedrijfswagenbeleid op de arbeidsmarkt. Om een idee te geven: een werknemer die uit Gent naar Brussel pendelt, betaalt jaarlijks voortaan 565 euro uit eigen zak in plaats van 524 euro. De werkgever legt daar een bedrag van ongeveer 1.100 euro bovenop. "Als je weet dat een gemiddeld leasecontract 600 euro per máánd kost, dan kun je voor één bedrijfsauto veel treinabonnementen geven", zegt Repriels.

De heisa komt er op het moment dat de NMBS zich beraadt over een flexibilisering van de tarieven. In vergelijking met andere landen is de trein in België nog altijd goedkoop. Nu probeert de NMBS een stukje van die kloof dicht te rijden. “Uiteraard houden wij ons aan de afspraken in het beheerscontract”, benadrukt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman.

Minister Bellot laat weten dat er werk wordt gemaakt van een betere meting van de stiptheid. "Die zal straks beter aansluiten bij het aanvoelen van de klant", zegt hij. "Een vertraging van een overvolle trein in de spits zal bijvoorbeeld zwaarder doorwegen dan die van een lege in de daluren."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234