Maandag 30/11/2020

Pronte tietjes & duivelse blikken

'Mijn beste tentoonstelling aller tijden', zo kondigt Kevin Westenberg zijn expositie in Antwerpen aan. De Amerikaan, die de hoesfoto van Triggerfingers nieuwste album maakte, leidt ons in avant-première rond langs zijn memorabele portretten uit de wereld van rock-'n-roll en Hollywood.

PJ Harvey

"Die foto heb ik gemaakt in Yoville, haar geboortedorp. Medio jaren '90 was PJ Harvey de lieveling van de media. Ze was zo populair dat ze iedereen kon opdragen om naar haar huis af te reizen voor een interview, in plaats van omgekeerd. Eerst maakte ik wat foto's binnen, en daarna zakten we af naar de pub. We passeerden een straat die me aansprak, en ik vroeg PJ om de straat op-en af te lopen. Wat ik mooi vind, is dat je ziet dat ze op haar gemak is, en heel wat zelfvertrouwen aan de dag legt.

"(lacht) En er is natuurlijk nog een reden waarom die foto in het oog springt. Haar toenmalige pr-agente fronste even toen ze de foto's indertijd onder ogen kreeg en zei toen droogjes: 'Nu weet ik waar de afkorting PJ blijkbaar voor staat: perk jugs' (pronte, parmantige tietjes; gva)."

Nick Cave

"Deze foto verscheen eerst in het muziekblad Mojo. De art director hield van dit portret omdat Nick Cave zijn revers vasthoudt. Maar voor mij gaat het om de hypnotiserende kleurencombinatie van het groene hemd, het blauwe kostuum en de rode achtergrond. En dan zou ik nog de ogen van Cave vergeten: de blik van de duivel! Als je de foto groot afgebeeld ziet in de tentoonstelling, kun je je blik nauwelijks afwenden.

"Voor mij zijn de beste fotosessies degene waarin je amper een woord hoeft te wisselen met je model. Ik probeer afstand te houden, en lul niet te veel met de artiest. Ik flirt ook nooit met de mooie vrouwen. Hoewel... ik lieg! Toen Norah Jones haar debuut voorstelde, bracht ik haar voortdurend aan het lachen door haar mijn liefde te verklaren. Dat was toen geestig omdat ik nog jong en knap was. Nu liggen de kaarten anders: ik zou klinken als een ouwe rukker (lacht)."

Björk

"Voor de camera staan, is jezelf blootgeven. Artiesten die graag gefotografeerd worden, vind ik dus per definitie een tikkeltje verdacht (lacht). Bovendien is het net de spanning tussen fotograaf en muzikant die leidt tot magie. Maar hoe dan ook moet er altijd respect tussen beiden blijven. Doorheen de jaren is Björk dat idee van wederzijds respect kennelijk kwijtgespeeld. Deze foto komt uit de laatste shoot die ik met haar deed. Toen leek ze nog zo'n prachtig elfje uit het fabelachtige IJsland. Nadien is ze veel van dat ongekunstelde charisma verloren, toen ze mensen in elkaar begon te timmeren in luchthavens. Maakt niet uit of dat persmuskieten waren. Björk omarmde heel bewust wereldroem, en wilde absoluut naar de top. Daarna begon ze kuren te krijgen. Zo werkt het niet. Je moet de bluts met de builen nemen. If you suck the devil's cock, the cock will bite back."

Triggerfinger

"Ik hou van Dries Van Noten, al heb ik hem nooit ontmoet. Maar zonder Valérie, die zijn winkel in Antwerpen openhoudt, zou mijn eerste Antwerpse tentoonstelling in 2007 of deze er nooit gekomen zijn. En de hoes van de nieuwe Triggerfinger-plaat had ik dan ook niet voor mijn rekening genomen. Ik leerde de groep namelijk kennen via Valérie, de geliefde van frontman Ruben Block. Haar broer bleek één van de partners in Expozone Transit, en zij suggereerde hen om mijn werk eens te bekijken.

"Met Triggerfinger werken was ook een droom: het zijn de koningen van de Belgische muziek, hè. Eigenlijk is dit een soort staatsieportret van rock royalty. Aanvankelijk zou ik de shoot laten beïnvloeden door Der Himmel über Berlin van Wim Wenders. Maar al gauw kwamen we uit bij de sfeer van The Shining, en daarna belandden we in het Metropole Hotel in Brussel.

Ik probeer uit elk portret iets te halen dat over twintig jaar nog steeds relevant is. Dat lijkt me in dit geval wel degelijk gelukt."

Robert Plant

"Er is niemand die méér duisternis en licht heeft gezien in zijn leven dan Robert Plant. Dat hij bovendien in Led Zeppelin speelde, de grootste band ter wereld in mijn ogen, doet mijn respect voor hem alleen maar groeien. In de afgelopen jaren heb ik trouwens nogal wat survivors mogen ontmoeten.

"Ook Keith Richards is zo'n onverslijtbare kerel: ik vermoed dat hij alléén op basis van zijn karakter in leven blijft. Hetzelfde geldt voor Trent Reznor van Nine Inch Nails. Ik ben tien jaar lang in periodes op tour geweest met Trent. Ik heb hem zelfs gekend toen hij in de neerwaartse spiraal van coke en heroïne belandde. Binnenkort gaan we opnieuw samen in zee, voor het eerst sinds hij clean is. Ik ben benieuwd: naar verluidt is hij tien kilo pure haat bijgekomen. Alsof hij al zijn woede vandaag uitwerkt in de fitness."

Jake Bugg

"Volgens mij vat deze foto de essentie van Jake Bugg: als artiest én als mens. Goed, je ziet niets meer dan en kerel met een sigaret en een gitaar, maar alles aan hem is fotogeniek. En ondanks zijn schattige oogopslag of charisma kwam hij bijzonder authentiek over. Alsof een oude bluesrot verdwaald raakte in het lichaam van een tieneridool. Ik zweer het je: die shoot was magie voor twee uur. Wat ik ook mooi vind, is dat de foto getrokken werd in hartje Londen, hoewel het lijkt alsof Jake poseert in de groezelige sociale wijk waar hij opgroeide.

"In de zomer van 2011 zag ik Jake voor het eerst optreden, en toen wist ik al dat die jongen groot zou worden. Je vóélde dat gewoon. Ik durf trouwens in alle onbescheidenheid te zeggen dat nog minstens twintig iconische foto's uit diezelfde portretreeks de tand des tijds zullen doorstaan. Al hangt dat natuurlijk ook af van de vlucht die zijn carrière neemt."

Michael Stipe

"'If you believed, they put a man on the moon', zong Michael Stipe in 'Man on the Moon'. Maar minstens even ongelooflijk is dat de zanger van R.E.M. zich in het authentieke pak van Neil Armstrong mocht hijsen voor deze fotoshoot (lacht).

"Ik hou er eigenlijk niet van om een portret gedetailleerd voor te bereiden. Gebrek aan spontaneïteit verwoest de ziel van een foto. Maar goed: als je Neil Armstrongs astronautenpak écht nodig hebt, moet je vooraf natuurlijk wel wat zaakjes regelen. Het Britse muziekblad NME wilde een stuk maken over de helden van moderne popsterren. Voor Stipe bleek dat dus Armstrong. Het pak moesten we speciaal uit Florida laten overkomen, wat heel wat voeten in de aarde had. Al zou je verbaasd staan hoeveel deuren de naam R.E.M. opent. Een kleine stap voor Stipe, is een grote stap voor elke sterveling."

Sean Penn

"Ik heb lang een hekel gehad aan deze foto. De shoot, in Cannes, duurde minder dan twintig seconden, maar nog gunde hij me geen blik waardig. In de ogen van Sean Penn bleek ik op dezelfde hoogte te staan als de zoveelste ordinaire paparazzo. Zelden zo'n tegendraadse kerel voor de lens gekregen. Maar op dat ogenblik was hij ook de grootste ster van de wereld, dus kon hij zich alles permitteren.

"Zijn toenmalige vrouw Robin Wright, met wie ik het erg goed kon vinden, probeerde Sean trouwens te overtuigen om één keer naar mij kijken. Hopeloos: hij raakte zo geïrriteerd dat hij vlak na deze foto de chauffeur verplichtte om plankgas te geven. Tja, het had ongetwijfeld érger kunnen aflopen, als je zijn gewelddadige reputatie en haat voor fotografen in acht neemt."

Expo 'Kevin Westenberg', Ingrid Deuss Gallery, Provinciestraat 11, Antwerpen, 3/5 tot 20/6.

www.ingriddeussgallery.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234