Vrijdag 30/10/2020

ONDERZOEK

Programma's waar veel over getwitterd wordt, worden veel bekeken

Beeld THINKSTOCK

Twitter blijkt een van de drie factoren te zijn die statistisch te gebruiken zijn om de kijkcijfers te voorspellen. Programma's waar veel over getwitterd wordt, worden blijkbaar ook goed bekeken. Dat blijkt uit onderzoek van gegevensanalyse-bureau Nielsen en het Amerikanse SocialGuide. De andere twee factoren zijn hoe een programma eerder werd beoordeeld en hoeveel er is besteed aan promotie van een show.

Vorig jaar twitterden alleen al in de Verenigde Staten 32 miljoen mensen over televisieprogramma's waar ze naar keken. De twee bedrijven bekeken de tweets over tv-programma's die op de Amerikaanse tv waren te zien.

Waarschijnlijk komt dat doordat steeds meer mensen hun tablet of smartphone gebruiken als ze tv-kijken. Veertig procent van de Amerikaanse bezitters van een tablet of smartphone is bovendien actief op een sociaal netwerk als ze de televisie aan hebben staan.

Uit de cijfers bleek dat bij jonge mensen de relatie tussen Twitter en televisie het grootst is. Bij mensen van 18-35 jaar resulteerde 8,5 procent meer tweets over een programma in 1 procent hogere kijkcijfers. Bij oudere leeftijdsgroepen was de samenhang minder sterk.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234