Professor, vertel ons over de liefde
Geslaagd begin van nieuwe Saint Amour-tournee in Aalst
Aalst
Eigen berichtgeving
Armand Plottier
Een bomvol Cultureel Centrum De Werf in Aalst genoot zondagavond beschaafd van de premièrevoorstelling van Saint Amour editie 2000, een eerste literaire soiree over liefde en lust. In een stijlvol decor, een podium vol fauteuils waar doornen uit steken - een beetje symboliek hoeft niet geschuwd te worden - stelde gastheer Jef Lambrecht zijn gasten uit binnen- en buitenland voor. Je zou kunnen denken dat de zilverwitte vos Lambrecht een aantal van zijn vrienden had uitgenodigd. Zij die, jong of oud, gelouterd of baldadig, opmerkelijke verhalen over liefde en passie te vertellen hadden.
De eerste gast was Bart Moeyaert. Hij las een oer-Vlaams fragment voor uit Mansoor. De toon was gezet, de interesse van het publiek, veel jongeren en veel vrouwen, was gewekt. De sfeer bleef Vlaams, maar werd nu baldadig Vlaams. Na enkele snoeiharde gitaarriffs nam Herman Brusselmans het woord. Brusselmans las voor uit zijn ongepubliceerde roman Vergeef mij de liefde. Het boek verschijnt in maart en zal volgens de auteur in mei verboden worden "op vraag van prinses Mathilde". Wait and see. Brusselmans liet een hoofdpersoon aan het woord die van zijn hondje Woody houdt en kinderen haat. Ook wordt een meisje Sandy met Reviaanse strengheid benaderd. Onversneden Brusselmans, na afloop beloond met een verdiend applaus.
Tijd voor een eerste videofragment uit de documentaire O amor natural. De Nederlands-Peruaanse cineaste Heddy Honigmann liet bejaarde Brazilianen gedichten van hun landgenoot Carlos Drummond de Andrade voorlezen. Twijfel niet, het waren stuk voor stuk erotische gedichten. Al na een eerste fragment viel de film in goede aarde. Fragment na fragment zou het publiek alleen maar enthousiaster worden.
Onze jongens mochten de spits afbijten, maar nu was het de beurt aan de mannen. De uiterst beschaafde Alan Hollinghurst, qua uiterlijk en dictie een echte Oxbridge-professor, las een fragment voor uit The Folding Star (De herdersster). Simultaan werd de vertaling van zijn fraaie proza op een groot scherm geprojecteerd. Ja dus: deze keurige heer vertelde echt over "a cock" (een pik) en fraaie "balls" (ballen). Hollinghurst verhaalt hoe een jongeman door zijn leraar wordt verleid. Op het moment dat de twee zoenen, breekt het verhaal af. Michel Houellebecq, ook een gesofistikeerde jongen, pakt het anders aan. Hij leunt op de katheder en geeft de indruk aan de zinc, de toog van een intellectueel Parijs café, te staan. Bijna achteloos vertelt hij over seks in de jacuzzi. Conclusie: "Hij kwam brullend klaar."
Wanneer Arnon Grunberg ten tonele verschijnt zijn we terug bij de jongens. Bezwerend, met de arm geheven, vertelt hij over seks met een hoer. Het is een sympathiek verhaal. De hoofdpersonen vrijen, nee ze proberen te vrijen en ondertussen brengen ze het werk van Randy Newman ter sprake. "It's lonely at the top" krijgt plots een nieuwe betekenis.
Echte hoogtepunten volgen na de pauze. Na een kort en mooi muzikaal optreden van het trio Tres Tristes Tigres lezen Moeyaert, Houellebecq, Grunberg en Brusselmans gedichten. Brusselmans oogst opnieuw veel applaus met zijn bezwerende 'Als je van me weggaat'.
En de vrouwen, zult u vragen. Hebben zij niets over lust en erotiek te melden? Toch wel. De Braziliaanse vrouwen uit de film van Honigmann stelen nu echt de show. Zij vertellen over vagina's, vulva's, zweterig neuken en nog veel meer. De schriele mannetjes op de achtergrond mogen bevestigend knikken. De zaal is dol op deze verrukkelijke verhalen. En na het filmpje verschijnt er zowaar een vrouw achter de katheder. Kate Pullinger, bekend van het boek The Piano, leest voor uit Weird Sister. Een vrouw begint te masturberen nadat zij broer en schoonzus tijdens het neuken heeft betrapt. Dat soort dingen.
Christophe Vekeman leest een eisenpakket voor. In een poëtisch verpakte opsomming maakt hij duidelijk aan welke maatstaven zijn vriendin moet beantwoorden. Een meisje dat Martine heet, dat kan niet! Pagina na pagina wordt verfrommeld op de grond gesmeten.
Na dit jeugdige bravourestukje maakt de nestor van de avond, de 75-jarige John Bayley, zijn opwachting. Bayley sleet een rustig en gerespecteerd bestaan als literair criticus en professor in Oxford. Hij was getrouwd met de schrijfster Iris Murdoch, maar dat werd pas echt belangrijk nadat hij boeken over zijn vrouw schreef. In twee boeken (o.a. Elegie voor Iris), die hem wereldroem brachten, beschrijft hij de aftakeling van Murdoch, die aan de ziekte van Alzheimer leed. Hij vertelt hoe hij Iris leerde kennen. "Ze fietste voorbij, eerder een dame dan een meisje". Misschien werd hij toen wel verliefd. De zaal is muisstil. Meer dan één toeschouwer zit op het puntje van zijn stoel. Bayley stottert wanneer hij begint te vertellen hoe Iris en hij met de neuzen tegen elkaar wreven, hoezeer hij in de ban was van haar blote bovenarmen. Hij stottert nog meer als hij over de aftakeling van zijn vrouw vertelt. Iris kleedt zich uit aan de waterkant. Wanneer kerngezonde watersporters voorbijvaren zijn ze meer dan verbaasd. Dat er ook nog zulke oude blote mensen bestaan ! Bayley, top of the bill, zorgde voor een echt hoogtepunt van de avond.
Saint Amour, de Rolls-Royce van de literaire avonden, maakte een geslaagde proefrit. Of maak je geen proefrit met een Rolls?
Maandag 14/2 , 20.15 uur Stadsschouwburg Kortrijk ; Dinsdag 15/2, 20 uur Bourla Antwerpen ; Woensdag 16/2, 20.15 uur Warande Turnhout ; Donderdag 17/2, 20 uur CC Hasselt ; Vrijdag 18/2, 20 uur Stadschouwburg Leuven ; Zaterdag 19/2, 20.30 uur CC Schaarpoord, Knokke-Heist ; Zondag 20/2, 20.15 uur Mechels Miniatuur Theater. Info : 03.272.40.41 (Behoud de Begeerte)
John Bayley, top of the bill, zorgde voor een echt hoogtepunt van de avond