Maandag 18/01/2021

RBEA17

Producer en dj DC Salas over zijn opmars: “In Brussel oogsten we allemaal van elkaars succes”

Beeld Maurine Toussaint

Grote kans dat u dit jaar de naam van de Brusselse producer en dj DC Salas hebt opgemerkt. Niet alleen was de muzikale werkmier deze zomer terug te vinden op zowat elk markant elektronicafestival in ons land, hij bracht ook zijn eerste langspeler uit én hij werd zopas genomineerd voor maar liefst zes Red Bull Elektropedia Awards. Evenveel als Soulwax.

2017 was het jaar van de Brusselaar. Dat gold niet alleen voor onze hoofdstedelijke hiphop, ook de elektronische scène heeft er goed geboerd. Al kunnen beide niet los van elkaar worden gezien. Diego Cortez Salas, kortweg DC Salas, hangt al jaren rond met la petite famille bruxelloise. “Bij ons steunt iedereen iedereen”, vertelt Salas. “Er is geen competitie.” Zijn eerste single ‘Cala Falco’ werd dan ook geremixt door Le Motel, de vaste producer van rapper Roméo Elvis. De track dingt op 15 november mee naar de prijs voor beste remix op de Red Bull Elektropedia Awards, de prijzen van het Belgische nachtleven. “In Brussel loopt alles door elkaar, en dat is maar goed ook. Wie houdt zich anno 2017 nog bezig met die hokjes? Hiphop, house, techno, in Brussel oogsten we allemaal van elkaars succes.”

DC Salas bouwt al langer dan vandaag aan zijn muzikale carrière. Hij begon, zoals velen, als deejay. Maar sinds deze zomer heeft hij ook een eigen album: The Unspoken. En dan gaat het soms snel. “Ik heb de plaat vlak voor de zomer uitgebracht, en dat is absoluut geen vanzelfsprekend tijdstip”, verbaast hij zich nog steeds. “Maar ik merk dat ze mij meer zichtbaarheid heeft gegeven en dat ze ook mijn geloofwaardigheid als producer heeft bestendigd. Ik heb ook heel wat te danken aan mijn manager Mathieu Fonsny (zelf een populaire dj, en één van de programmatoren van Dour, LG). Hij heeft samen met mij aan een sterke live-act gewerkt. Het mocht niet zomaar een doordeweekse dj-set zijn. Ik wilde een verhaal vertellen, in een trager tempo - anders dan de anderen. Negen maanden hebben we eraan gewerkt, tot het juiste moment was aangebroken om ermee naar buiten te komen.”

Beeld Maurine Toussaint

Salas stelde zijn album begin juni voor in een uitverkochte Beursschouwburg met een liveset die inderdaad niet snel werd vergeten. “Vanaf dan werd alles steeds exponentieel groter”, en daarom besliste hij vorige week nog om zijn job als social media manager vaarwel te zeggen en voluit voor een carrière als dj en producer te gaan. “Ik leid al jaren een dubbel leven. Langzaam maar zeker werd dat te zwaar. Ik deed mijn job nochtans graag, maar ik wil voluit kiezen voor de muziek. En er zal zich nooit een beter moment aandienen dan nu om de sprong te wagen.”

Met zijn nieuwe plaat en de zes nominaties (voor onder meer beste producer, beste album en Artist of the Year) onder de arm lijkt hij een goede gok te wagen. Dat zijn muziek overal wordt gesmaakt, valt niet meer tegen te spreken. Maar wat is er dan net zo opmerkelijk aan? “Het is mijn eclecticisme, denk ik”, geeft de Brusselaar voorzichtig te kennen. Hij heeft een hekel aan lineaire dj-sets die uren op hetzelfde elan doorgaan. “Ik wil de mensen verrassen. Het is niet omdat ik zogezegd een house-dj ben dat je van mij moet verwachten dat ik house ga draaien.” Ook op het album doet hij op dat vlak geen toegevingen: The Unspoken is geen plaat voor de doorsnee houseliefhebber. Ze bestrijkt een heel spectrum tussen licht en donker, house en funk, elektronica en disco. En toch vormt de plaat, waar hij anderhalf jaar aan werkte, een coherent geheel.

Beeld Maurine Toussaint

“Het is een kwestie van de juiste balans te vinden en vast te houden. Maar ik plan nooit hoe mijn muziek zou moeten klinken. Alles komt natuurlijk en instinctief. Ik ben een emotionele maker. Toen ik eraan begon te werken, ging ik door een bizarre periode in mijn leven. Ik zag af van de breuk met mijn vriendin, en ik kon veel dingen niet meer onder woorden brengen.” Salas zat muurvast, tot zijn vriend Harold Boué, met wie hij ook het label Biologic Records runt, ter hulp schoot. “Maar Diego, jij draait toch de hele tijd emotionele muziek? Waarom probeer je niet eens iets te maken over wat er écht in je omgaat”, zei die. “Daarom heet de plaat The Unspoken”, vertelt Salas. “De harmonieën en melodieën op het album zijn bijna letterlijke vertalingen van de emoties die ik heb gevoeld. De plaat was mijn therapie.”

DC Salas speelt op 18/11 in Paleis 12 op PIAS Nites Invites Les TransArdentes, samen met Vitalic en Mr. Oizo. Stemmen voor de Red Bull Elektropedia Awards kan tot 9/11 via awards.redbullelektropedia.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234