Woensdag 01/04/2020

Problemen met check-insysteem op Brussels Airport achter de rug

Passagiers aan een incheckbalie. Archieffoto.Beeld reuters

De check-insoftware van Amadeus Altea, die wordt gebruikt door zo'n 125 luchtvaartmaatschappijen wereldwijd, is kort voor de middag gecrasht. Dat heeft een tijdlang voor problemen gezorgd op luchthavens over de hele wereld, onder meer in Londen, Parijs, Singapore, Johannesburg, Zurich, Melbourne en Washington DC. Op Brussels Airport moesten passagiers van Brussels Airlines een tijd lang manueel inchecken.

De check-insystemen van Brussels Airlines werken weer zoals normaal. "De problemen zijn opgelost en de wachtrijen zijn bijna weg", laat woordvoerster Kim Daenen weten.

De luchtvaartmaatschappij moest donderdagnamiddag haar passagiers gedurende ongeveer twee uur manueel inchecken, een gevolg van softwareproblemen bij IT-dienstleverancier Amadeus. Die werkt voor tientallen luchtvaartmaatschappijen wereldwijd. Een manuele check-in duurt langer dan de normale procedure, wat wachtrijen tot gevolg had. Brussels Airlines riep passagiers op om zoveel mogelijk online in te checken. Dat systeem werkte wel.

Ook bij andere maatschappijen op Brussels Airport waren er even problemen. Volgens woordvoerster Florence Muls van de luchthaven duurden de problemen ongeveer een kwartier, waarna alles weer in orde was. Op de luchthavens van Charleroi en Luik worden geen problemen gemeld.

125 luchtvaartmaatschappijen

De software van Amadeus zou door zowat 125 luchtvaartmaatschappijen wereldwijd gebruikt worden. Onder meer Air France-KLM, Lufthansa, British Airways, Qantas, Vueling en Amerikaanse maatschappijen meldden vanmiddag problemen.

De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM zei via Twitter aanhoudende technische problemen te hebben. Daarmee antwoordde KLM op een vraag over computerproblemen op de nationale Nederlandse luchthaven Schiphol nabij Amsterdam. Woordvoerders van KLM en Schiphol konden daar niet direct meer informatie over geven.

Gatwick, een van de Londense luchthavens, bevestigde eveneens via Twitter dat luchtvaartmaatschappijen problemen hadden, maar dat die verholpen zouden zijn. Volgens Britse en Amerikaanse media zorgde het softwareprobleem voor "chaos" op tal van luchthavens wereldwijd, zoals Londen, Parijs, Singapore, Johannesburg, Zurich, Melbourne en Washington DC.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234